Homonim: Perbezaan antara semakan

617 bait dibuang ,  14 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{For|homonim dalam tatanama sains|Homonim (biologi)}}
 
'''Homonim''' dalam bidang [[linguistik]] ialah sekumpulan perkataan yang berkongsi ejaan serta [[sebutan]] yang sama tetapi mempunyai [[makna]] yang berbeza, biasanya kerana perkataan-perkataan itu tidak berasal daripada punca yang sama. Salah satu contoh homonim ialah ''abu'' (debu, ayah, abu-abu). Keadaan bersifat honomim digelar '''homonimi'''.
 
Perkataan "homonym" merupakan [[kata gabungan]] yang terdiri daripada [[awalan]] [[Bahasa Greek|Greek]], ''homo-'' (ὁμο-), yang bermakna "sama", dan [[akhiran]] ''-ṓnymos'' (-ώνυμος), yang membawa pengertian "nama". Justera, ia merujuk kepada dua or lebih konsep berasingan yang berkongsi "nama yang sama" ([[penanda]]). Istilah ini agak kabur kerana terdapat sebilangan cara yang dua makna boleh berkongsi "nama yang sama". Oleh itu, ia digunakan dengan cara yang berbeza oleh penutur yang berlainan. Khususnya, sesetengah sumber hanya memerlukan homonim berkongsi ejaan yang sama ''atau'' sebutan yang sama (selain daripada mempunyai makna yang berbeza), walaupun ini masing-masing merupakan takrif untuk [[homograf]] dan [[homofon]], menurut sesetengah sumber yang lain. Sesetengah sumber menyatakan bahawa makna-makna homonim harus mempunyai asal yang tidak berkait (bukan hanya berbeza). Oleh itu, ''kanan'' (penting, utama) dan ''kanan'' (lawan kiri) bersifat [[polisem]] dan bukannya homonim. Terdapat juga percanggahan tentang takrif sesetengah istilah yang berkait.
 
Examples of homonyms are ''stalk'' (which as a noun can mean part of a plant, and, as a verb, to follow/harass a person), ''bear'' (animal) and ''bear'' (carry), ''left'' (opposite of right) and ''left'' (past tense of leave). Some sources also consider the following trio of words to be homonyms, but others designate them as "only" homophones: ''to'', ''too'' and ''two'' (actually, ''to'', ''to'', ''too'', ''too'' and ''two'', being "for the purpose of" as in "to make it easier", the opposite of "from", ''also'', ''excessively'', and "2", respectively).
 
Some sources state that homonym meanings must be unrelated in origin (rather than just different). Thus ''right'' (correct) and ''right'' (opposed to left) would be [[polysemous]] and not homonymous.{{Citation needed|they are homonym; the homographs can however be ploysemous, depending on the context in which they occur|date=September 2009}}