Audit kewangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{terjemah}}
 
'''Audit kewangan''', atau lebih tepat dinamakan '''audit pada catatanpenyata kewangan''', adalah pemeriksaan catatanpenyata kewangan sesebuah syarikat atau organisasi lain oleh parti ketiga yang berpendirian tidak berat sebelah, lalu menghasilkan ''pendapat bebas'' mengenai sama ada catatanpenyata kewangan adalah relevan, tepat dan lengkap.
 
Audit kewangan biasanya diamalkan oleh firma-firma akauntan, kerana pengetahuan laporan kewangan khusus yang diperlukannya. Audit kewangan merupakan salah satu daripada pelbagai fungsi ''jaminan'' atau ''perbahasan'' yang disumbangkan oleh firma [[perakaunan]], yang mana firma tersebut menyumbangkan pendapat bebas mengenai maklumat yang diterbitkan kepada umum.
Baris 9:
==Tujuan==
 
Audit kewangan bertujuan memastikan bahawa segala pernyataanpenyata kewangan yang dilaporkan secara adilnya mewakili kedudukan dan prestasi organisasi kepada ''pemegang kepentingan'' (pihak yang terlibat) bagi firma tersebut. Pemegang kepentingan utama sesebuah syarikat lazimnya ialah ''pemegang saham''nya, tetapi pihak-pihak lain seperti pihak berkuasa yang memungut cukai, bank, regulator, pembekal, pembeli dan tenaga kerjanya mungkin juga melibatkan diri dalam kegiatan perniagaan agar memastikan bahawa catatanmaklumat dalam penyata kewangannya tepat.
 
Audit direkabentuk untuk mengurangkan kemungkinan ''salahsilap nyata yang material'' (''material misstatement'')., iaitu Amaklumat ''misstatement''yang ispalsu definedatau astertinggal, falsesama orada missingdisebabkan information,penipuan whether(termasuk causedsilap bynyata fraudsecara (including deliberate mistatementsengaja) oratau errorkesilapan. ''Material'' is very broadly defineddidefinisikan assecara beingamat largemeluas enoughsebagai orcukup importantbesar enoughatau topenting causeuntuk stakeholdersmempengaruhi tokeputusan alterpara theirpemegang decisionskepentingan.
 
The exact 'audit opinion' will vary between countries, firms and audited organisations.