Bologna: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: pnb:بولونا
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sq:Bologna; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImageFail:Piazza Maggiore.jpg|thumb|250px|''Piazza di Nettuno'' dan ''Piazza di Maggiore'']]
'''Bologna''' merupakan [[ibu negeri]] wilayah [[Emilia-Romagna]] yang terletak di bahagian tengah [[Itali]]. Penduduknya berjumlah 367,000 ([[2005]]).
 
== Sejarah ==
Kota Bologna berasal daripada tamadun [[Etruscan]] dengan nama ''Felsina'' pada tahun 534 Sebelum Masihi. Kota Etruscan ini berkembang di sekitar [[Gereja Santo Lukas]] yang dibangun di atas bukit. Pata abad ke-4 SM, Bologna dikuasai of Boii, yang kemudian menjadi asal usul nama ''Bononia'' saat koloni Rom berkuasa pada tahun 189 SM. Pada era Rom, populasi Bologna berkisar antara 12,000 - 30,000. Pada masa keemasannya, Bologna menjadi kota kedua di Itali dan menjadi kota paling penting dengan berbagai candi dan arena pertunjukan. Kota ini sempat terbakar pada masa pemerintahan Claudius dan kemudian dibangun kembali oleh Nero pada abad pertama.
 
== Aspek penting ==
Kerana lokasinya yang terletak tepat di tengah-tengah wilayah [[Itali]], Bologna memiliki peranan yang penting sebagai kota penghubung baik untuk pengangkutan darat. Kota ini juga memiliki beberapa industi penting seperti industri makanan, elektronik, alat mekanik, penjualan barangan, dan merupakan kota pertama di Itali untuk memasarkan buah dan sayuran. Bologna merupakan salah satu kota yang memiliki banyak monumen dan muzium.
 
Baris 84:
[[qu:Bologna]]
[[ru:Болонья]]
[[sq:Bologna]]
[[scn:Bulogna]]
[[simple:Bologna]]