Kawasan perbandaran: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Kawasan perbandaran''' ialah entiti pentadbiran yang memiliki wilayah dan penduduk yang ditetapkan dengan jelas dan biasanya merupakan sebuah [[bandar r...'
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kawasan perbandaran''' ialah entiti [[pentadbiran]] yang memiliki wilayah danserta penduduk yang ditetapkan dengan jelas dan biasanya merupakan sebuahdaerah [[bandarserba raya]]guna, [[bandar]],berbeza [[desa]], atau sekumpulan kecil entiti-entiti yang tersebut. Ia juga biasanya diperintah oleh seorangdengan [[datukdaerah bandar]]tujuan serta sebuah [[majlis bandar]] atau [[majlis perbandarankhas]]. Konsep "kawasan perbandaran" merangkumi kawasan bandar tetapi tidak terhad kepadanya. IaSebaliknya, ia biasanya merupakan daerahsebuah serba[[bandar gunaraya]], berbeza dengan[[bandar]], [[daerahdesa]], tujuanatau khas]]sekumpulan kecil entiti-entiti yang tersebut.
 
Kawasan perbandaran biasanya diperintah oleh seorang [[datuk bandar]] serta sebuah [[majlis bandar]] atau [[majlis perbandaran]]. Di kebanyakan [[negara]], kawasan perbandaran ialah subbahagian pentadbiran terkecil yang mempunyai pucuk pimpinan sendiri yang dipilih menerusi [[pilihan raya]] tempatan.
In most [[country|countries]], a municipality is the smallest administrative subdivision to have its own [[democracy|democratically]] [[election|elected]] [[republic|representative]] leadership. In some countries, municipalities are referred to as "communes" (for example, French ''commune'', Italian ''comune'', Romanian ''comună'', Swedish ''kommun'' and Norwegian/Danish ''kommune''). The term derives from the [[medieval commune]]. In some countries, especially in the [[Middle East]], the term "municipality" is also used to refer to the municipal administrative building known elsewhere as the [[town hall]] or [[city hall]].
 
"Kawasan perbandaran" di sesetengah negara juga dirujuk sebagai "komun", misalnya, ''commune'' [[Perancis]], ''commune'' [[Itali]], ''comună'' [[Romania]], ''kommun'' [[Sweden]], dan ''kommune'' [[Norway]]/[[Denmark]]. Istilah itu berasal daripada konsep [[komun zaman pertengahan]]. Kawasan perbandaran yang terbesar didapati di [[Kanada]], [[Greenland]], [[Australia]], dan [[Brazil]].
The largest municipalities can be found in [[Canada]], [[Greenland]], [[Australia]] and [[Brazil]].
<br /><br />
 
Baris 20:
*[[Sains politik]]
*[[Senarai kawasan perbandaran]]
<br />
 
{{Types of administrative country subdivision}}
Baris 62 ⟶ 63:
[[hu:Község]]
[[mk:Општина]]
[[ms:Kotamadya]]
[[nah:Āltepēcalpōlli]]
[[nl:Gemeente (bestuur)]]