George Soros: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FoxBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: en:George Soros mengubah: sr:Џорџ Сорос
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: th:จอร์จ โซรอส; perubahan kosmetik
Baris 24:
 
Soros merupakan pengerusi Soros Fund Management dan Open Society Institute. Beliau juga merupakan bekas lembaga pengarah Majlis Hubungan Luar Negeri. Dua juga menjadi membiayai Georgia Rose Revolution dengan tujuan agar mendapat kemerdekaan dari Russia.
== Keluarga ==
George Soros merupakan anak lelaki Esperantist penulis Tivadar Soros. Tivadar adalah seorang [[Yahudi]] warga [[Hungary]].Tivadar pernah menjadi tawanan perang semasa [[Perang Dunia I]] dan terpaksa melarikan diri ke [[Budapest]]
 
Baris 31:
George Soros sudah berkahwin dan bercerai dua kali. Mula-mula berkahwin dengan Annaliese Witschak kemudian Susan Weber Soros. Dia lima orang anak: Robert, Andrea, Jonathan (dengan isteri tuanya, Annaliese); Alexander, Gregory (dengan madunya, Susan). Abangnya,Paul Soros, adalah pelabur swasta dan ahli filantropi merupakan jurutera dan mengetuai Soros Associates di [[New York]]. .
 
== Berhijrah dari Hunggary ke England ==
Psda 1944 ktika berumjur 14 tahun, Soros terpaksa berhijrah kerana kerajaan Hunggary mengamalkan dasar anti Yahudi. Ketika itu orang Yahudi ditangkap, harta dirampas dan dasar diskriminasi dilakukan secara berleluasa. Di Budapest, Soros terselamat dari pertempuran antara Rusia dan Jerman yang menggeledah rumah ke rumah .Antara 1945-1946 Soros telah menjalankan perniagaan mata wang.
 
Tahun 1947 Soros berhijrah ke England dan menerima ijazah dari London School of Economic pada 1952.Dia bekerja sebagai pengangkut barang di stesen kereta api dan pelayan restoran Quaglino.
 
== Pindah ke Amerika Syarikat ==
Pada 1956 dia berhijrah ke [[New York]]dan bekerja sebagai arbitraj dengan pedagang F M Mayer dari 1956-1959.Kemujdian bekerja sebagai penganalisis di syarikat Wertheim and Company dari 1959-1963. Soros percaya kepada falsafah "[[reflexiviti]]" yang dikembangkan oleh [[Karl Popper]].
 
Dari 1963 - 1973 dia bekerja dengan Arnhold and S Bleichroeder dan berjaya menjadi Naib Presiden.
 
** Bantu terjemahkan dari [[http://www.citcat.com/cc?i=http://en.wikipedia.org/wiki/Soros&l=1&m=1&t=l Citcat]]
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
Baris 74:
[[fi:George Soros]]
[[sv:George Soros]]
[[th:จอร์จ โซรอส]]
[[vi:George Soros]]
[[tg:Ҷорҷ Сорос]]