PostScript: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 39:
Konsep untuk bahasa PostScript dilahirkan pada [[1976]] semasa [[John Warnock]] bekerja di [[Evans & Sutherland]], sebuah syarikat [[grafik komputer]] yang termasyhur. Pada waktu itu, beliau sedang membangunkan [[perisian]] [[pentafsir]] untuk [[pangkalan data]] [[Grafik komputer 3D|grafik tiga-dimensi]] [[pelabuhan]] [[New York]]. Warnock memikirkan bahasa [[Design System]] untuk memproses [[grafik]].
 
Pada waktu yang sama, para penyelidik di [[Xerox PARC]] telah berjaya membangunkan [[pencetak laser]] yang pertama dan menyedari keperluan untuk menggunakan cara yang standard untuk mentakrifkan imej halaman. Kemudian pada [[1975]]-[[1976|76]], sebuahsepasukan pasukanpenyelidik yang diketuai oleh [[Bob Sproull]] membangunkan format Press yang kemduiankemudian digunakan dalam sistem [[Xerox Star]] untuk menjalankan pencetak laser. Bagaimanapun, Press merupakan [[format data]] dan bukan sebuah bahasa pengaturcaraan dan justera itu, tidak mempunyai kebolehubahan. Oleh itu, [[Xerox PARC|PARC]] kemudian memulakan usaha [[InterPress]] untuk mencipta penggantinya.
 
Pada [[1978]], [[Evans dan Sutherland]] meminta Warnock berpindah dari [[San Francisco Bay Area]] ke ibu pejabat utama mereka di [[Utah]], akan tetapi Warnock tidak berminat. NamumNamun beliau menyertai [[Xerox PARC]] untuk bekerja dengan [[Martin Newell (grafik komputer)|Martin Newell]]. Bersama-sama, mereka menulis semula ''Design System'' untuk mencipta [[JaM]] (singkatan untuk "John and Martin") yang kemudian digunakan untuk reka bentuk [[Penyepaduan skala sangat besar|VLSI]] serta penyelidikan pencetakan taip dan grafik. Karya mereka itu kemudian berkembang menjadi bahasa [[InterPress]].
 
Warnock kemudian meletakkan jawatan bersama-sama dengan [[Chuck Geschke]] untuk mengasaskan [[Adobe Systems]] pada Disember [[1982]]. Mereka mencipta PostScript, sebuah bahasa yang serupa dengan InterPress, tetapi lebih mudah, dikenalidan PostScript, yang dipasarkanmemasarkannya pada [[1984]]. Pada waktu yang lebih kurang sama, mereka dikunjungi oleh [[Steve Jobs]] yangmengunjungi menggalakkannyamereka dan menggalakkan mereka supaya menyesuaikan PostScript untuk digunakan sebagai bahasa untuk menjalankanbagi pencetak laser.
 
In March 1985, the [[Apple Computer|Apple]] [[LaserWriter]] was the first printer to ship with PostScript, sparking the [[desktop publishing]] (DTP) revolution in the mid-1980s. The combination of technical merits and widespread availability made PostScript a language of choice for graphical output for printing applications. For a time an [[interpreter (computer software)|interpreter]] (sometimes referred to as a [[Raster Image Processor|RIP]] for Raster Image Processor) for the PostScript language was a common component of [[laser printer]]s, into the 1990s.