PostScript: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 49:
Bagaimanapun, kos pelaksanaan PostScript sangat tinggi. Komputer mengoutput kod PostScript yang kemudian ditafsirkan oleh pencetak menjadi imej raster pada [[Peleraian imej|peleraian]] tabii pencetak. Ini memerlukan [[mikropemproses]] yang berprestasi tinggi serta [[ingatan komputer]] yang mencukupi. LaserWriter menggunakan [[Motorola 68000]] 12 MHz yang menyebabkannya lebih cepat berbanding dengan mana-mana komputer [[Macintosh]] yang disambungkannya. Sewaktu enjin pencetak laser berharga melebihi seribu [[dolar Amerika Syarikat]], kos tambahan untuk menyediakan PostScript kelihatan memadai, akan tetapi apabila harga mekanisme pencetak turun, kos melaksanakan PostScript menjadi semakin mahal secara perbandingan.
 
Sebagai standard ''[[de facto]]'' yang seketika untuk mengedarkan dokumen elektronik bertujuan penerbitan, PostScript beransur-ansur diambil alih oleh [[Format Dokumen Mudah Alih]] ([[PDF]]), salah satu keturunan sendiri, dalam bidang ini. Menjelang [[2001]], tidak terdapat banyak model pencetak lagi yang datang dengan sokongan untuk PostScript, sebahagian besar diakibatkan oleh persaingan yang semakin meningkat daripada [[pencetak pancut dakwat]] bukan PostScript yang jauh lebih murah, serta juga kemunculan kaedah-kaedah berasaskan perisian baharu yang sesuai untuk mana-mana pencetak menciptamemaparkan imej PostScript pada komputer (PDF membekalkah salah satu kaedah tersebut). Bagaimanapun, penggunaan pencetak laser PostScript masih dapat mengurangkan beban kerja [[unit pemprosesan pusat]] (CPU) untuk mencetak dokumen dengan ketara, dengan memindahkan keraj pemaparan imej PostScript daripada komputer kepada pencetak. Oleh itu, PostScript masih merupakan satu pilihan untuk kebanyakan model "atasan".
 
The use of a PostScript laser printer still can, however, significantly reduce the CPU workload involved in printing documents, transferring the work of rendering PostScript images from the computer to the printer. PS is still an option on most "high end" models.
 
== Bahasa ==