Ba'kelalan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
gabung
Hebrides (bincang | sumb.)
menambah maklumat daripada Wikipedia Bahasa Inggeris – diterjemahkan oleh Google
Baris 1:
'''Ba'kelalan''' merupakan kawasan tanah tinggi kira-kira 900 meter yang terletak di [[Bahagian Limbang]], utara [[Sarawak]]. Lokasi menarik dan terdekat ialah [[Bario]], [[Taman Negara Pulong Tau]], [[Gunung Murud]] dan [[Bukit Batu Lawi]]. Penduduknya terdiri daripada suku kaum [[Lun Bawang]]. Ba'kelalan berhampiran sempadan [[Kalimantan]], [[Indonesia]] dan bersebelahan dengan [[Taman Negara Kayan Mentarang]] di wilayah [[Kalimantan]].
 
Nama Ba'Kelalan berasal dari Sungai Kelalan dan Ba yang bermaksud tanah lembap dalam Bahasa Bawang Lun. Penduduknya adalah sekitar 1500, namun sebanyak 8000 menyebutnya rumah. Dalam iklim pegunungan yang sejuk, berhawa sedang buah-buahan seperti epal, jeruk mandarin dan vanili ditanam. Daerah juga memproduksi beras, dan gunung garam diperolehi daripada bukit-bukit dekatnya. Orang-orang di Ba'Kelalan ialah Kristian, ahli Sidang Injil Borneo dan pengeluaran padi meningkat dua kali lipat sejak larangan alkohol.
 
Lapangan Terbang Ba'kelalan mempunyai penerbangan ke Lawas Bario dan 19-seater menggunakan pesawat DHT. Akses jalan mungkin 125 km melalui jalan setapak dari bekas tebangan Lawas menggunakan empat-wheel-drive kenderaan, tetapi keadaan jalan boleh sangat buruk di musim hujan dan perjalanan memakan masa sekurang-kurangnya enam jam. Namun, pada September 2009 kerajaan persekutuan malaysia diluluskan RM50 juta untuk pembinaan tahap pertama jalan dari Lawas untuk Ba'Kelalan untuk memudahkan akses.
 
== Wakil rakyat ==