The Little Mermaid (filem 1989): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ice Age lover (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 26:
Ariel, enam belas tahun putri duyung, tidak puas dengan kehidupan bawah laut dan ingin tahu tentang dunia manusia. Dengan teman ikan terbaik Flounder, Ariel mengumpul artifak manusia dan pergi ke permukaan laut untuk melawat Scuttle burung camar, yang menawarkan lucu sangat tepat dan pengetahuan tentang kebudayaan manusia. Mengabaikan amaran ayahnya (Raja Triton) dan mahkamah musisi (Sebastian ketam) bahawa hubungan antara manusia duyung dan manusia dilarang, Ariel masih rindu untuk menjadi sebahagian dari dunia manusia; akhir ini ia telah mengisi sebuah gua rahsia dengan semua artifak manusia dia telah ditemui. Sementara Sebastian, yang ditugaskan untuk menjaga Ariel dan pastikan dia tidak melawat permukaan kembali cuba meyakinkan dirinya bahawa lebih baik hidup di bawah laut daripada di dunia manusia.
 
Suatu malam, Ariel dan Flounder perjalanan ke permukaan laut untuk menyaksikan sebuah perayaan untuk ulang tahun Putera Erik, dengan siapa Ariel jatuh cinta. Ribut tiba-tiba hits, di mana semua orang berjaya melarikan diri dalam sebuah sekoci, kecuali untuk YusriEric yang pergi dan menyelamatkan anjing Max, yang masih terjebak di kapal. Dia menyelamatkan Max tetapi hampir tenggelam tetapi diselamatkan oleh Ariel, yang mengheret dia ke pantai. Dia menyanyikan kepadanya, tetapi ketika ia bergerak bangun ia melihat suatu penglihatan. Dia penyelaman bawah air ketika Max datang kepada YusriEric. YusriEric mempunyai kesan samar-samar bahawa ia diselamatkan oleh seorang gadis dengan suara yang indah, ia berjanji untuk mencarinya, dan Ariel bersumpah untuk mencari cara untuk bergabung dengan YusriEric.
 
Triton dan putrinya menemukan suatu perubahan pada Ariel, yang terang-terangan mabuk cinta. Soalan Triton Sebastian tentang perilaku Ariel, selama itu sengaja Sebastian mendedahkan insiden dengan YusriEric. Triton mati-matian menghadapi Ariel dalam gua, menggunakan trisula untuk menghancurkan koleksi harta manusia. Setelah Triton daun, sepasang belut, kapar dan Jetsam, menangis Ariel meyakinkan bahawa ia harus melawat penyihir Ursula laut, yang konon bisa membuat semua impiannya menjadi kenyataan.
 
Ursula membuat kesepakatan dengan Ariel untuk menukar dirinya menjadi manusia selama tiga hari. Tiga Dalam hari ini, Ariel harus menerima "ciuman cinta sejati" dari Eric; jika tidak, dia akan menukar kembali menjadi putri duyung pada hari ketiga dan milik Ursula. Sebagai bayaran untuk kaki, Ariel harus menyerah suaranya, yang ajaib Ursula perangkap di sebuah shell ia mengenakan sebagai liontin. Ekor Ariel berubah menjadi kaki dan Sebastian dan Flounder menyeretnya ke permukaan.
 
YusriEric dan Max menemukan Ariel di pantai. Dia awalnya curiga bahawa dia adalah orang yang menyelamatkan hidupnya, tetapi ketika dia mengetahui bahawa dia tidak boleh bercakap, dia membuang-idea yang baik kepada kekecewaan Ariel dan Max (yang mengetahui kebenaran). Dia membantu dia ke istana, di mana para pelayan pikir dia adalah sebagai yang selamat dari kapal karam. Ariel menghabiskan masa bersama YusriEric, dan pada akhir hari kedua, mereka hampir berciuman tetapi tersekat oleh kapar dan Jetsam. Marah sempit mereka melarikan diri, Ursula memuat penyamaran seorang wanita muda yang cantik bernama "Vanessa" dan muncul darat bernyanyi dengan suara Ariel. YusriEric mengakui lagu, dan dalam penyamaran, Vanessa / Ursula melemparkan mantra hipnotis dari pesona pada YusriEric untuk membuatnya melupakan Ariel.
 
Keesokan harinya, Ariel mendapati bahawa YusriEric akan berkahwin dengan menyamar Ursula di atas kapal. Dia menangis dan tertinggal ketika perkahwinan tongkang berangkat. Scuttle mendapati bahawa Vanessa adalah Ursula menyamar, dan menginformasikan Ariel. Ariel dan Flounder mengejar perkahwinan tongkang, Sebastian menginformasikan Scuttle Triton dan ditugaskan untuk secara harfiah "tunda perkahwinan." Dengan bantuan daripada pelbagai haiwan, cangkang nautilus sekitar leher Ursula rosak, mengembalikan semula suara Ariel Ariel dan melanggar Ursula's pesona atas YusriEric. Menyedari bahawa Ariel adalah gadis yang menyelamatkan hidupnya, YusriEric bergegas untuk menciumnya, tapi matahari terbenam dan Ariel menukar kembali menjadi putri duyung. Ursula beralih kepada bentuk sejati dan dia menculik Ariel.
 
Triton muncul dan menghadapkan Ursula, tetapi tidak boleh menghancurkan Ursula kontrak dengan Ariel. Triton memilih untuk mengorbankan dirinya sendiri untuk putrinya, dan berubah menjadi polip. Ursula Triton memuat mahkota dan trisula, yang rencananya dari awal. Ursula menggunakan kekuatan barunya untuk menertawakan, membentuk pusaran air yang mengganggu beberapa bangkai kapal, salah satu yang YusriEric commandeers. Sama seperti Ursula ditetapkan untuk menggunakan trisula untuk menghancurkan Ariel, YusriEric menukar roda sukar untuk pelabuhan, berlaku serudukan kapal pecah Ursula cucur melalui perut.
 
Dengan Ursula pergi, kuasa-nya istirahat dan polip di kebun Ursula (termasuk Triton) kembali menjadi duyung tua. Kemudian, selepas melihat bahawa Ariel benar-benar mencintai YusriEric dan bahawa YusriEric juga menyelamatkan dirinya dalam muat, Triton pertukaran rela dia dari putri duyung menjadi manusia dengan menggunakan trisula. Ia berlari ke pelukan Eric, dan dua akhirnya ciuman. Ariel berkahwin YusriEric di sebuah perkahwinan di mana manusia dan duyung hadir.
 
== Rujukan ==