Audit kewangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ptbotgourou (bincang | sumb.)
k bot menambah: pt:Auditoria contábil
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ro:Audit financiar; perubahan kosmetik
Baris 5:
Kebanyakan organisasi mengupah [[audit dalaman|juruaudit dalaman]] secara berasingan, yang tidak bertujuan berbahas mengenai laporan kewangan, sebaliknya menumpu kepada kawalan dalaman organisasi berkenaan. Juruaudit luar boleh memilih untuk meletakkan kebolehpercayaan yang terhad pada kerja-kerja auditor dalaman.
 
== Tujuan ==
Audit kewangan bertujuan memastikan bahawa segala penyata kewangan yang dilaporkan secara adilnya mewakili kedudukan dan prestasi organisasi kepada ''pemegang kepentingan'' (pihak yang terlibat) bagi firma tersebut. Pemegang kepentingan utama sesebuah syarikat lazimnya ialah ''pemegang saham''nya, tetapi pihak-pihak lain seperti pihak berkuasa yang memungut cukai, bank, regulator, pembekal, pembeli dan tenaga kerjanya mungkin juga melibatkan diri dalam kegiatan perniagaan agar memastikan bahawa maklumat dalam penyata kewangannya tepat.
 
Audit direkabentuk untuk mengurangkan kemungkinan ''silap nyata yang material'' (''material misstatement''), iaitu maklumat yang palsu atau tertinggal, sama ada disebabkan penipuan (termasuk silap nyata secara sengaja) atau kesilapan. ''Material'' didefinisikan secara amat meluas sebagai cukup besar atau penting untuk mempengaruhi keputusan para pemegang kepentingan.
 
== Lihat juga ==
*[[Perakaunan]]
*[[Perisian perakaunan]]
Baris 29:
[[pl:Audyt finansowy]]
[[pt:Auditoria contábil]]
[[ro:Audit financiar]]
[[ta:நிதிக் கணக்காய்வு]]
[[vi:Kiểm toán]]