Kolej Yayasan Saad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amirul1996 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Amirul1996 (bincang | sumb.)
Baris 19:
'''1995'''
 
Pada tahun 1995, pembinaan kampus Kolej Yayasan Saad bermula di sebidang tanah perdana yang terletak di Ayer Keroh, Melaka. MajlisUpacara pecah tanah kompleks kolej tersebut telah dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika itu pada 19 Januari 1995.
 
Pengarah Pusat Pendidikan Renong, ditangkai kemampuannya oleh pengarahnya, Encik Rozalli Noordin, telah diberi amanah untuk melaksanakan tanggungjawabnya dalam memerhati dan mengawal proses pembinaan kampus kolej tersebut.
 
Pada pembukaan awalnya, pejabat pentadbiran KYSM telah dibina di Pusat Pendidikan Renong di Faber Towers, Jalan Kelang Lama, Kuala Lumpur. Pekerja perintis yang terdiri daripada 7 staf akademik dan 5 kakitangan pentadbiran kemudian dipindah di kampus KYSM di Ayer Keroh pada 2 Mei 1995 apabila pembinaan kompleks kolej tersebut siap sepenuhnya.
Baris 29:
'''1996'''
 
Pada 11 Jun 1996, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri DoktorDr. Mahathir bin Mohamad ketika itu, melawat Kolej Yayasan Saad Melaka dan diiringi oleh Ketua Menteri Melaka.
 
'''1997'''
 
Pada Oktober / NobemberNovember 1996, golongankumpulan pelajar Penilaian Menengah Rendah (PMR) (9597) dan golongankumpulan pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) (9697) yang pertama menduduki peperiksaan mereka masing-masing.
 
Sejarah mencatatkan bersamakumpulan golonganpelajar SPM dengan kelulusan 100% tahun ini.
 
'''1998'''
 
Pada 20 November 1998, majlis pelancaran orkestra Kolej Yayasan Saad Melaka oleh Datin Seri DoktorDr. Siti Hasmah binti Mohamad Ali telah dilancarkandijalankan sepenuhnya. Majlis pelancaran dijalankan bersama dengan persembahan pertama orkestra tersebut di Dewan Besar Kolej Yayasan Saad Melaka.
 
Ketika pengumuman keputusan PMR pada tahun 1998, Kolej Yayasan Saad Melaka mencatatkan rekod terbaik PMR terbaik di Malaysia dengan 85.9% pelajar mendapat 8A.
 
'''2000'''
Baris 47:
Pada 6 Januari 2000, satu lagi anjakan paradigma di dalam sejarah Kolej Yayasan Saad Melaka apabila 7 pelajar bukan Bumiputera mendaftar sebagai pelajar baru tingkatan 1 (5 Cina dan 2 India).
 
Pada 21 Disember 2000, keputusan PMR diumumkan. Kolej Yayasan Saad Melaka mencapai satu lagi rekod terbaik dengan 98.2% pelajar mendapat 8A dan, merekodkan sebagai keputusan PMR terbaik untuk tahun 2000.
 
'''2001'''
Baris 55:
'''2002'''
 
Kolej Yayasan Saad Melaka dianugerahimenerima anugerah PMR Terbaik 2002, Keputusan PMR Terbaik 2002 dan Keputusan SPM Terbaik 2002 (Peringkat Kebangsaan).
 
'''2003'''
Baris 63:
'''2005'''
 
Kolej Yayasan Melaka menerima anugerah "5 Laman Web Sekolah Yang Teraktif" (Kategori Sekolah Menengah) oleh CyberlinQ Maxis dan menyertai dalampertandingan membuat Pulut Panggang yang terpanjang di Malaysia (ditandatangani oleh Malaysia Book of Records).
 
'''2007'''
 
Kolej Yayasan Saad Melaka dianugerahimenerima anugerah Keputusan PMR Terbaik 2007 - 100% untuk semua subjek dan Keputusan SPM Terbaik 2007 (Peringkat Kebangsaan).
 
'''2008'''
 
Pada 21 Februari 2008, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Wira Mohammad Ali bin Rustam, melawat Kolej Yayasan Saad Melaka untuk mengucapkan tahniah dan syabas kepada kolej atas penyertaan rekod kebangsaan dalam lulus 100% semua subjek dalam PMR.
 
Pada 5 Julai 2008, pelancaran 100 Hari Lagi untuk PMR - Tetamu Kehormat : Puan Hasnah binti Saad.
Baris 79:
Kolej Yayasan Saad Melaka diumumkan sebagai Johan untuk Pertandingan Public Speaking 2008 (Sekolah Swasta Zon Selatan)
 
Kolej Yayasan Saad Melaka merampasmenduduki tempat pertama Runner-Up di dalam Pertandingan Koir bersempena dengansempena Hari Kebangsaan 2008 (Sekolah Swasta Zon Selatan).
 
=== Misi ===
 
Untuk menjadikan Kolej Yayasan Saad, Melaka kepadasebagai pusat kecemerlangan di dalam semua aspek pendidikan, di mana pelajar dididik melalui moral, nilai agama, jiwa serviskerohanian, dedikasi kepada bangsa, aktif dan menjadi ketua yang bertanggungjawab.
 
=== Moto ===
Baris 95:
=== Lokasi ===
 
Kolej Yayasan Saad Melaka terletak di bukit bergulung yang teliti di sebuah landskap tersimpan yang hijau segar. Kampus yang sebesar 131 ekar ini terletak di Tol Keluar Ayer Keroh secara strategik di Melaka dan ia boleh dilaludilalui atau diakses secara terbuka.
 
Keswastaan dan ketenanganKetenangan kampus ini membuatkan ia sebuah suasana yang ideal untuk menimba ilmu dan pemerolehan pendidikan yang holistik. Banyak juga usaha dan perbelanjaan ditumpukandikeluarkan untuk mencantikkanmemperindahkan kampus ini. KehijauanMalar hijau sentiasa terjaga walau di mana saja, dengan pokok baru, tumbuhan dan rumput ditanam untuk bercampurbersebati dengan suasana semulajadi. Selama beberapa tahun, kampus ini bertukar menjadi sebuah resort pendidikan yang penuh dengan malar hijau - sebuah pemandangan yang mengagumkan. Pusat pendidikan ini menyediakan kesan pembelajaran akademik yang cemerlang, perumahan, sukan dan fasiliti lain-lain, semuanya adalah standard kecemerlangan yang tertinggi. Peruntukan sebuah suasana yang indah bersama dengan fasiliti kesenian mampu menyemai kepuasan, kebanggaan dan tanggungjawab kepada pelajar, seolah-olah mengajak mereka untuk bekerja keras dengan bersama dedikasi dan komitmen untuk menunjukkan potensi penuh mereka.
 
== Fasiliti ==