Perayaan Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Mohamad Afiza (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh NobelBot
Xqbot (bincang | sumb.)
Baris 3:
 
== Perayaan ==
=== Hari Raya Aidilfitri ===
{{utama|Hari Raya Aidilfitri}}
"Aid" atau "Eid" (عيد) adalah perkataan Arab untuk "Perayaan" dan "Fitri" (atau Fitr) adalah perkataan Arab untuk "Kenduri".
Aidilfitri (عيد الفطر) atau Perayaan Kenduri adalah cuti dirayakan pada hujung [[Ramadan]] dan puasa sepanjang bulan. Sewaktu Ramadan, umat Islam di seluruh dunia berpuasa dari subuh (sebelum matahari terbit) hingga ke matahari terbenam (maghrib), mengadakan makanan harian mereka pada waktu sembahyang maghrib. Tujuan puasa adalah untuk mengajar umat Islam untuk bersabar dan kerendahan hati, dan juga untuk memperingati umat Islam bahawa mereka adalah bertuah dan seharusnya membantu yang miskin dan kurang upaya. Kelebihan utama Ramadan adalah untuk umat Islam untuk melatihkan diri mereka untuk melatihkan sekatan dengan sebabnya mendapatkan suatu hubungan lebih dekat dengan Allah (Tuhan) dan diri yang lebih sihat dan bernilai pada hujung bulan. Selepas matahari terbenam pada akhir hari bulan Ramadan, Aidilfitri bermula. Pada awal pagi pada hari [[Syawal]] (hari pertama Aidilfitri), umat Islam melakukan sembahyang upacara amal bergelar [[Solat Sunat Hari Raya|solat Aidilfitri]]. Gula-gula, makanan, dan minuman bukan alkohol diedarkan di masjid dan rumah. Perayaan memanjang ke atas tiga hari selepas Ramadan, iaitu bulan kesembilan pada kalendar Islam. Juga hadiah diberikan dan juga ditukar di antara kawan-kawan dan keluarga. Aidilfitri adalah pada hari Selasa dan bukan pada Rabu 1hb Oktober. Di Turki Aidilfitri digelar Şeker/Ramazan Bayramı, dan dalam bahasa Bosnia adalah ramazanski Bajram.
 
=== Hari Raya Aidiladha ===
{{utama|Hari Raya Aidiladha}}
Aidiladha atau Eid ul-Adha (عيد الأضحى), juga digelar cuti besar, letaknya sekira-kiranya 70 hari selepas Aidilfitri dan dirayakan sebagai kemuliaan [[Nabi Ibrahim a.s.|Nabi Ibrahim]] apabila dia berniat untuk mengorbankan anak lelakinya [[Nabi Ismail a.s.|Nabi Ismail]] sebagai bukti kesetiaan dengan Tuhan. Aidiladha diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai “Kenduri Korban”, apabila umat Islam di seluruh sunia menghadiri seekor haiwan (biasanya seekor lembu atau seekor kambing biri) korban sebagai suatu tindakan rasa berhutang budi untuk Tuhan menyelamatkan hidup Nabi Ismail. Daging haiwan yang disembelih dibahagikan ke sepertiga, satu untuk orang yang menghadiri haiwan itu, satu untuk diedarkan ke saudara-mara miskinnya, dan yang ketifa untuk yang miskin, tidak terkiranya agama, bangsa, atau warga negara. Seperti dengan Aidilfitri, adanya suatu solat awal pagi untuk Aidiladha, dan perayaan dipanjangkan selama empat hari.
Baris 157:
[[hi:मुस्लिम त्यौहार]]
[[he:חגים ומועדים באסלאם]]
[[ml:ഇസ്ലാമിലെ ആഘോഷങ്ങള്‍]]
[[no:Islamske høytider]]
[[uz:Islomiy bayramlar]]