Yitzhak Rabin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: uk:Іцхак Рабін
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: et:Yits'ẖak Rabin; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{Infobox Prime Minister
| name =יִצְחָק רַבִּין‎<br />Yitzhak Rabin
| image =Yitzak Rabin PD.jpg
| order =[[Perdana Menteri Israel]] ke-5
| term_start =[[3 Jun]] [[1974]]<br />[[13 Julai]] [[1992]]
| term_end =[[22 April]] [[1977]]<br />[[4 November]] [[1995]]
| deputy =
| predecessor =[[Golda Meir]]<br />[[Yitzhak Shamir]]
| successor =
| birth_date=[[1 Mac]] [[1922]]
Baris 25:
Rabin dibunuh pada 4 November 1995 oleh seorang [[radikal]] berhaluan kanan bernama [[Yigal Amir]] yang menentang usaha beliau dalam proses pengamanan, dan pemeteraian [[Perjanjian Oslo]] dengan pihak Palestin.
 
== Biografi ==
Yitzhak Rabin dilahirkan pada 1922 di [[Baitulmuqaddis]]. Bapanya, Nehemiah dilahirkan di [[Ukraine]] manakala ibunya, Rosa berasal dari [[Belarus]]. Rabin dibesarkan di [[Tel Aviv]] dan lulus dari Sekolah Menengah Pertanian Kadoori pada [[1940]]. Beliau tidak pernah mendapat [[ijazah]].
 
Rabin mengahwini Lea Schlossberg pada [[1948]] dan dikurniakan dua anak, Dahlia dan Yuval.
 
=== Ketenteraan ===
 
Rabin menyertai Angkatan Pertahanan Israel (IDF) dan terlibat dalam [[Perang Arab-Israel 1948]]. Pada [[1964]] beliau dilantik menjadi Ketua Kakitangan IDF. Di bawah pimpinannya, Israel berjaya menewaskan [[Mesir]], [[Syria]] dan [[Jordan]] dalam [[Perang Enam Hari 1967]].
 
=== Politik ===
 
Selepas persaraannya dari IDF pada [[1968]], Rabin dilantik menjadi Duta ke [[Amerika Syarikat]]. Beliau menyertai bidang [[politik]] dan dipilih ke [[Knesset]] ([[parlimen]] Israel) pada [[1973]] dan menyertai Kabinet sebagai Menteri Pertahanan.
Baris 42:
Selepas peletakan jawatannya, Rabin menjadi pihak barisan pembangkang. Beliau menjadi Menteri Pertahanan di bawah kerajaan perpaduan pada [[1984]] hingga [[1990]]. Pada 1992, Rabin dipilih sebagai pengerusi Parti Buruh (yang lahir daripada Parti Penyekutuan). Pada tahun yang sama, partinya berjaya memenangi pilihan raya umum dan Rabin menjadi Perdana Menteri Israel pada kali kedua.
 
=== Proses Keamanan ===
Rabin merupakan antara pihak utama yang menggerakkan perundingan keamanan dengan pihak [[Palestin]], khususnya [[Yasser Arafat]]. Pada [[1993]] Rabin dan Arafat telah berbalas surat mengiiktiraf [[Pertubuhan Pembebasan Palestin]] (PLO) dan Israel masing-masing. [[Perjanjian Oslo]] antara kerajaan Israel dengan [[Pertubuhan Pembebasan Palestin|PLO]] telah menyerahkan kuasa sementara kepada [[Pihak Berkuasa Palestin]] di [[Gaza]] dan [[Tebing Barat]], sementara status Palestin akan ditentukan pada masa hadapan.
 
Rabin, Arafat dan [[Shimon Peres]] telah dianugrahkan [[Hadiah Nobel]] untuk Keamanan pada 1994 atas usaha mereka dalam proses keamanan ini.
 
=== Pembunuhan ===
Pada [[4 November]] [[1995]], Rabin telah dibunuh akibat ditembak tiga kali semasa menghadiri himpunan sokongan Perjanjian Oslo di [[Tel Aviv]]. Pembunuhnya, Yigal Amir merupakan seorang berfahaman [[radikal]] [[Yahudi]] yang menentang Perjanjian Oslo. Rabin mati 40 minit selepas penyerangan itu akibat kehilangan [[darah]] dan tebuk [[paru-paru]]. Pengebumian beliau dihadiri oleh pemimpin-pemimpin dunia, termasuk [[Presiden]] [[Amerika Syarikat]], [[Bill Clinton]], Presiden [[Mesir]], [[Hosni Mubarak]] dan Raja [[Jordan]], [[Hussein dari Jordan|Raja Hussein]].
 
== Lihat juga ==
*[[Konflik Arab-Israel]]
*[[Hadiah Nobel]]
 
== Pautan luar ==
*[http://www.pmo.gov.il/PMOEng/Government/Memorial/PrimeMinisters/Rabin.htm Biografi Memorial]
*[http://www.pmo.gov.il/nr/exeres/BF18509C-3BAA-43E0-BD8B-CDB7DA3001EA.htm Biografi rasmi]
Baris 77:
[[da:Yitzhak Rabin]]
[[de:Jitzchak Rabin]]
[[et:YitzhakYits'ẖak Rabin]]
[[en:Yitzhak Rabin]]
[[es:Isaac Rabin]]