Langgar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mazlan Ahmad (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Mazlan Ahmad (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pekan Langgar''' merupakan sebuah pekan kecil di negeri [[Kedah]], [[Malaysia]]. Ia terletak di antara pekan [[Pokok Sena]] dan Bandar [[Alor Setar]]. Jaraknya dari Bandar Alor Setar ialah lebih kurang 9 [[km]]. Disinilah terletaknya Komplek Makam diRaja Langgar bersebelahan dengan Sungai Langgar. Komplek ini dibina pada bulan Jun tahun 1701. Komplek makam ini telah menempatkan ramai kerabat diraja kedah termasuklah YTM [[Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]], iaitu perdana menteri Malaysia pertama.
 
Pekan Langgar juga merupakan sebuah pusat pengajian agama berasaskan Sistem Pondok, terdapatiaitu banyaksebuah pondoksistem pendidikan yang tertua di Alam Melayu ini. Sistem Pondok ini telah berjaya menghasilkan ramai tokoh-pondoktokoh agama dan alim ulam yang telah memberi sumbangan yang besar di dalam pengajian,perkembangan antaranya;Islam.
 
Bentuk pondok yang terdapat di Pekan Langgar adalah sama dengan bentuk Penjantren yang terdapat di Pulau Jawa, Madura, Acheh, Minangkabau dan juga Sumatera.
1 - Pondok Tuan Haji Mohammad Nor
 
Terdapat banyak pondok-pondok pengajian, antaranya yang terkenal ialah;
 
1 - Pondok Tuan Haji Mohammad Nor (lebih dikenali sebagai Pondok Tasak)
 
2 - Pondok Tuan Haji Ahmad Tua
Baris 10 ⟶ 14:
 
4 - Pondok Sheikh Abdullah Mesir
 
5 - Pondok Tasak