Pemanggangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 9:
 
Makanan untuk dipanggang dimasukkan ke dalam [[Perkakas memasak dan perkakas membakar|talam bakar jeluk]] lalu diletakkan di atas rak atau, bagi tujuan memastikan haba yang sama rata, diputarkan dengan menggunakan [[Pencucuk (alat bantu memasak)|pencucuk]] atau ''[[rotisserie]]''. Semasa memanggang dengan menggunakan [[ketuhar]], udara panas diedarkan supaya mengelilingi daging demi memasak semua sisi dengan sama rata. Terdapat banyak teori untuk memanggang daging secara betul, dengan setiap kaedah sesuai bagi keadaan-keadaan yang tertentu:
* '''Pemasakan suhu rendah''': AKetuhar lowbersuhu temperature oven,rendah (95°C to- 160°C (atau 200°F to- 325°F), isadalah bestterbaik whenuntuk cookingmemasak withkepingan largedaging cutsyang ofbesar meat,atau memasak turkey[[ayam]] anddan whole[[ayam chickensbelanda]]. TheManfaat benefitmemanggang ofsesuatu slowmakanan roastingdengan anperlahan itemadalah isbahawa lesskehilangan moisturelembapan lossadalah andkurang adan morehasilnya tenderlebih productlembut. AtPada highersuhu temperatures,yang lebih tinggi (melebihi 200°C (atau 400°F) or more, the water insideair thedi muscledalam isdaging losthilang atpada akadar highyang ratetinggi.
* '''Pemasakan suhu tinggi''': CookingMemasak atpada highsuhu temperaturestinggi isbermanfaat beneficialjika ifkepingan thedaging cut(misalnya is small enough ([[filet mignon]], stripdan [[loin siat]]) toadalah becukup finishedkecil cookinguntuk beforedimasak thesebelum juicesjusnya escapehilang.
* '''Gabungan kedua-dua kaedah di atas''': Kaedah gabungan menggunakan haba tinggi, baik pada permulaan mahupun pada akhir proses memasak, dengan kebanyakan masa memasak dilakukan pada suhu yang rendah. Kaedah ini menghasilkan tekstur dan lapisan perang keemasan yang diingini oleh banyak orang di samping mengekalkan lebih banyak lembapan berbanding dengan hanya memasak pada suhu tinggi sahaja. Bagaimanapun, hasilnya tidak selembap dengan hasil daripada memasaknya pada suhu rendah sahaja. [[Melayur]] daging dan kemudian merendahkan suhu juga bermanfaat jika lapisan gelap serta rasa berkaramel diingini.
* '''Gabungan kedua-dua kaedah di atas''': The combination method uses high heat just at either the beginning or the end of the cooking process, with most of the cooking at a low temperature. This method produces the golden brown texture and crust people desire but maintains more of the moisture than simply cooking at a high temperature, although the product will not be as moist as low temperature cooking the whole time. [[Searing]] and then turning down to low the piece of meat is also beneficial when a dark crust and carmelized flavor is desired for the finished product.
 
Tujuan kesemuanya adalah untuk mengekalkan sebanyak lembapan yang mungkin di samping memberikan tekstur dan warna yang diingini. Semasa memanggang, [[mentega]], [[lemak babi]], atau [[minyak masak]] seringnya [[Penyimbahan (memasak)|disimbahkan]] pada permukaannya daging dan sayur untuk mengurangkan kehilangan lembapan menerusi [[penyejatan]]. Baru-baru ini, beg ketuhar plastik semakin popular untuk memanggang daging. Beg itu dapat mengurangkan masa memasak serta juga kehilangan lembapan semasa memanggang, akan tetapi ia menjejaskan pengembangan rasa daripada pemerangan Maillard. Meskipun demikian, penggunaannya untuk memanggang [[ayam belanda]] amat popular.<ref>{{cite|url=http://www.norbest.com/turkey_tips.aspx?lid=330|title=Cooking Perfect Turkey|author=Norbest|accessdate=2009-05-28}}</ref>