Sejarah perkembangan komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 125.167.89.12 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Mercy
Baris 4:
'''Komputer''' dan perkakasannya merupakan komponen penting proses pengiraan dan simpanan data sejak ia mula dicipta. [[Komputer]] telah berkembang dari satu peralatan mekanikal berubah kepada menggunakan tiub vakum, kepada litar elektronik dalam tempoh masa yang singkat.
 
== Alat Hitung Pertama di Dunia ==
Manusia telah lama menggunakan alat untuk membantu aktiviti harian mereka contohnya dalam kiraan. Antara contoh alat kiraan terawal ialah [[dacing]], yang membolehkan berat sesuatu benda dibandingkan. Manakala [[sempoa]] ataupun dekak-dekak merupakan alat pertama yang digunakan untuk mengira.
Sejarah per-komputer-an memiliki arti yang sangat penting bagi kita. Selama dua dekade terakhir telah banyak terjadi sesuatu yang menggemparkan tetapi tidak semeriah sejarah komputer elektronik. Pada masa orang-orang tinggal dan bekerja, penemuan komputer oleh John V. Atanasoff (1942) bisa digolongkan pada salah satu dari peristiwa-peristiwa yang penting dalam sejarah. Namun, semua tidak terjadi begitu saja. Ada beberapa penemuan & peristiwa pada masa sebelumnya yang mendasari itu semua.