Atas min aras laut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 14:
Apabila merujuk kepada ciri [[geografi]] seperti [[gunung]] pada [[peta topografi]], perbezaan aras tinggi ditunjukkan menerusi [[garis kontur]]. Ketinggian gunung menandakan titik tertinggi atau puncak dan biasanya digambarkan dengan menggunakan sebuah bulatan kecil pada peta topografi, dengan ketinggiannya di atas [[min aras laut]] (AMSL) ditunjukkan, baik dalam [[meter]] mahupun dalam [[Kaki (ukuran)|kaki]] atau kedua-duanya.
 
[[Ketinggian di atas rupa bumi purata]] bagi sesuatu [[Stesen radio|stesen]] ditentukan daripada peta topografi melalui pemurataan ketinggian ASML pada titik-titik yang terletak di sebilangan [[jejari]]. Hasilnya ditolak daripada ketinggian AMSL [[antena]], termasuk kedua-dua ketinggian [[menara]] pada dirinya serta juga ketinggian bumi yang menara itu diletak, untuk menentukan perbezaan. [[Nombor negatif]] untuk HAAT kekadang dihasilkan apabila stesen itu terletak di [[lembah]] yang jauh lebih rendah, berbanding dengan gunung-gunung di sekitarnya. Dalam kes yang jarang yang lokasinya berada di bawah aras laut, AMSL pada dirinya boleh mengambil nombor yang negatif. Untuk salah satu kes sebegini, lihat [[Lapangan Terbang Schiphol]] di [[Amsterdam]].
The [[height above average terrain]] (HAAT) for a [[radio station|station]] is determined from topographic maps by averaging the elevation AMSL at points along several [[radial]]s or [[radius|radii]]. This is subtracted from the elevation AMSL of the [[antenna (electronics)|antenna]], including both the [[tower]] itself and the ground it is on, to determine the difference. [[Negative number]]s for HAAT sometimes result from this when the station or [[airport]] is in a [[valley]], which is significantly lower AMSL than the surrounding mountains. In the rare case that a location is below sea level, AMSL itself is a negative number. For one such case see [[Amsterdam]] [[Schiphol Airport]].
 
Atas min aras laut (AMSL) juga penting kepada para [[jurutera]] yang bertugas di kawasan tinggi kerana sesetengah kelengkapan tidak direka bentuk untuk aliran udara yang mencukupi bagi pendinginan kelengkapan di udara yang jarang dan justera, boleh mengaikbatkan [[pemanasan lebih]], kerosakan, atau kegagalan komponen elektronik.