Wang kertas bank: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zorrobot (bincang | sumb.)
k bot menambah: nn:Pengesetel
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Numismatik}}
'''Wang kertas bank''', '''nota bank''' atau '''duit kertas''' ialah sejenis [[surat cara boleh niaga]], iaitu [[nota janji]] keluaran [[bank]] yang boleh dibayar kepada pembawa apabila diminta, digunakan sebagai [[wang]], dan dijadikan [[wang sah]] dalam lingkungan kebanyakan bidang kuasa. Bersama dengan [[syiling]], wang kertas menjadi tunai atau bentuk segala wang moden pembawa. Wang kertas biasanya membawa nilai lebih tinggi, sementara duit syiling membawa nilai kecil, kecuali keluaran kenang-kenangan logam berherga atau bernilai tinggi yang tidak boleh diperdagangkan.
 
== Kelebihan ==
Pada mulanya, logam berharga atau separa berharga digunakan untuk dijadikan syiling untuk kegunaan merunding dan menyelesaikan perdagangan. Penciptaan wang kertas bank menawarkan wang dalam bentuk pembawa alternatif, tetapi duit syiling dan kertas masing-masing ada kelebihan dan kelemahan berbanding satu sama lain.
 
Baris 14 ⟶ 15:
Kepelbagaian kelebihan dan kelemahan antara syiling dan wang kertas ini membayangkan wujudnya peranan yang berkekalan untuk kedua-dua jenis wang pembawa ini, iaitu salah satunya dipakai apabila memberi lebih kelebihan berbanding kelemahan.
 
== Pautan luar ==
* [http://colnect.com/en/banknotes/countries World banknotes and paper money catalog]
* [http://vash2008.mylivepage.ru/wiki/1307/564_Shishanov_V._The_Assignats_of_1802-1803 Shishanov V. The Assignats of 1802-1803]
 
[[CategoryKategori:Dokumen sumber perakaunan]]
{{stub}}
[[CategoryKategori:Keluaran kertas]]
 
[[CategoryKategori:Wang kertas|* ]]
[[Category:Dokumen sumber perakaunan]]
[[Category:Keluaran kertas]]
[[Category:Wang kertas|*]]
 
[[ar:عملة ورقية]]