Harderwijk: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 34:
Harderwijk dianugerahkan dengan [[Hak bandar raya di Belanda|hak kota]] pada [[1231]] oleh Count Otto II dari Guelders.<ref>Stenvert, R. et al. (2000). ''Monumenten in Nederland: Gelderland'', p. 50 and 183&ndash;188. Zwolle: Waanders Uitgevers. ISBN 90-400-9406-3</ref> Sebuah tembok pertahanan yang mengelilingi kota itu disiapkan pada akhir abad itu. Bahagian kota yang paling lama terletak berhampiran dengan jalan raya Hoogstraat dan jalan raya Grote Poortstraat kini. Pada sekitar [[1315]], kota itu berkembang pada arah selatan yang merangkumi apa yang kini digelar ''Grote Kerk'' (Gereja Besar). Peluasan yang kedua, kini pada arah utara, berlaku pada sekitar [[1425]]. Kebanyakan temboknya masih wujud pada hari ini, khususnya tembok pada sebelah barat kota ini, walaupun ia bukan bentuk asal pada keseluruhannya. Serupa juga keadaannya bagi Vischpoort, satu-satunya pintu kota yang masih wujud.
 
Antara [[1648]] hingga [[1811]], [[University of Harderwijk]] beroperasi di kota ini. Antaraantara lulusannya[[1648]] termasuksehingga [[Carolus Linnaeus1811]]., Universitiapabila iniia ditutup oleh [[Napoleon I dari Perancis|Napoleon Bonaparte]], bersama-sama dengan universti [[Zutphen]] dan universiti [[Franeker]]. dibasmikan oleh [[Napoleon I dari Perancis|Napoleon Bonaparte]].
 
Pada zaman silam, Harderwijk ialah anggota [[Liga Hansa]] pada zaman silam. Ketika itu, ia terletak di pantai [[Zuider Zee]] (Laut Selatan, kini [[IJsselmeer]]) dan justera, ekonomiekonominya sangat bersandarkanbergantung kepada [[perikanan]] dan kehidupan sebagai pelaut. KesemuaBagaimanapun, kesemua ini berubah selepas [[1932]], apabila Zuiderzee [[Afsluitdijk|disekat]] dari [[Laut Utara]] atas alasan keselamatan. Oleh itu, Harderwijk kini tidak terdapatmemnpunyai banyak kapal nelayan di [[pelabuhan pada hari ini]]nya, kecuali [[perahu layar]]. Peristiwa tahunan yang menggambarkanmelambangkan pentingnya dahulu industri perikanan kepada Harderwijk pada suatu ketika ialah ''Aaltjesdag'' yang dapat diterjemahkan secara harfiah sebagai "Hari [[Ikan Belut]]". Ikan masih dapat dibeli daripadadi kota ini dari [[gerai]] dan [[restoran]] di [[jalan berhias]] pada sepanjang tahun kecuali bulan-bulan [[musim sejuk]]. [[Pelancongan|Pelancong]] merupakan pelanggan yang biasa. Bagaimanapun, perikanan kini tidak lagi merupakan [[mata pencarian]] orang tempatan.
<br /><br />