Algiers: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: roa-rup:Alger
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: yo:Algiers; perubahan kosmetik
Baris 63:
Bandar Algiers terletak di barat [[Laut Mediterranean]]. Dalam bahasa Arab disebut al Jaza'ir, yang bermaksud pulau-pulau iaitu empat buah [[pulau]] yang menjadi sebahagian tanah daratan pada 1525. Peta dunia lama yang dilukis oleh al-Idrisi dan Yaqut al-Hamawi telah mencatat akan kewujudan bandar Algiers. Bandar Algiers dibina di kawasan rata di tepi pantai menghadap mulut Laut Mediterranean. Di belakangnya ada bukit curam membentuk seperti kubu-kubu setinggi 122 meter. Casbah pula membentuk pangkalan tiga segi.
 
== Sejarah ==
Zasman Phoenicia, kota perdagangannnya dipanggil Ikosim. Kemudian dibangunkan sebagai bandar Roman yang dipanggil Icosium, iaitu sebuah bandar marin. Terdapat perkuburan zaman Roman di Bab-el-Oued dan Bab Azoun. Bberapa gereja (uskup) zaman kuno juga terdapat di sini.
 
Baris 70:
Secara am, bahagian yang dikuasai oleh Kesultanan Tlemcen, mengamalkan sistem amir. Pelabuhan Oran dikuasai oleh Abd-el-Wahid. Pulau kecil di hadapan pelabuhan dikenali sebagai Penon, pernah diduduki rakyat Sepanyol seawal 1302. Pulau ini menjadi titik perdagangan antara Algiers dengan Sepanyol.
 
== Perang Algeria ==
Algiers terlibat dalam Perang Algeria antara tahun 1954-1962 bagi menuntut kemerdekaan dari penjajah Sepanyol. Tentera payung terjun Divisyen 10 dari Perancis telah sampai pada 7 Januari 1957 untuk menentang perjuangan kebebasan Algeria. François Mitterrand selaku Menteri Keadilan Perancis mengarahkan semua penentang dihapuskan. Ketika itu terdapat 884,000 penduduk terlibat dalam perjuangan anti Perancis. Pemimpin nasionalis bernama Larbi Ben M'Hidi. Manifestasi 13 Mei 1958 membayangkan krisis dan kejatuhan Republik ke-4 Perancis.
 
== Kemerdekaan ==
Rakyat Algeria menyambut kemerdekaan pada 5 Julai 1962. Di bawah pentadbiran tentera, Algeria menjadi ahli Pergerakan Negara Berkuali (NAM) semasa Perang Dingin. Pada Oktober 1988, selepas jatuhnya Tembok Berlin, rakyat Algeria turut mengadakan demonstrasi bagi menukar sistem satu parti kepada berbilang parti. Lebih 300 orang terbunuh semasa demonstrasi itu. Pada 1989 perlembagaan baru diperkenalkan . Kemudian muncul lebih 50 buah parti politik dan kebebasan media cetak berlaku.
 
== Krisis 1990 ==
Bandar Algier berlaku banyak demonstrasi dengan pelbagai kecewnderungan. Pada 1991 parti FIS , sebuah parti politik bercorak agama konservatif berjaya menarik perhatian ramai rakyat Algeria dan FIS telah menang dalam pilihan raya Algeria 1992. Tetapi tentera yang didokong oleh Barat, tidak mahu parti Islam menang sebagaimana di Iran (1989). Lantas kemenangan FIS secara demokrasi dinafikan, dibubar dan berlakukan pertempuran darah di merata tempat di Algeria.Dari 1992 hingga 1999 berlaku pelbagai jenayah dan pembunuhan.
 
== Daerah pentadbiran ==
* Casbah
* Bab El-Wadi
Baris 88:
* Lorong Didouche Mourade , Rue Michelet
 
== Monumen ==
Terdapat bangunan dan monumen yang menarik untuk dilawati:
* Notre Dame d'Afrique. Terdapat [[kereta kabel]] untuk meninjau panorama Algier dari udara.
Baris 101:
* Perpustakaan Negara terletak di El Hamma. Dekorasi mengambil ciri-ciri moden.
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
Baris 200:
[[war:Algiers]]
[[wo:Alse]]
[[yo:Algiers]]
[[bat-smg:Alžīrs (miests)]]
[[zh:阿爾及爾]]