Daerah Kubang Pasu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kubang Pasu''' adalah salah sebuah daerah yang terletak di bahagian utara negeri [[Kedah]]<ref>[http://www.dromoz.com/directory/place/?id=28 Peta lokasi Kubang Pasu]</ref>. Keunikan daerah ini adalah kerana ia merupakan kawasan sempadan antarabangsa ([[Malaysia]]-[[Thailand]]) dan sempadan negeri ([[Arau]], [[Perlis]]).
 
Daripada segi sejarahnya, Kubang Pasu telah diserah untuk diperintah oleh [[Tunku AnomAnum Tunku Abdul Rahman]] yang telah berjaya membebaskan [[Kedah]] daripada penjajahan [[Thailand|Siam]]. Tunku AnomAnum telah diberikan kuasa untuk memerintah Negeri Kubang Pasu dan baginda seterusnya menamakannya dengan 'Kubang Pasu Darul Qiyam' (yang bermaksud Negeri yang berdiri tegak/ atau tersendiri) dengan pusat pentadbiran pada ketika itu terletak di Pulau Pisang.
 
Oleh kerana lokasinya yang hampir dengan Thailand serta faktor sejarah, ramai di kalangan penduduk dalamdi daerah ini fasih berbahasa Siam. Sekerang, daerah ini pesat membangun dan diberi jolokan 'Daerah Pendidikan'.
 
Pekan di daerah ini ialah [[Changlun]] di utara, [[Jitra]] di selatan, [[Kodiang]], [[Tunjang]], [[Kapala Batas|Kepala Batas]], [[Padang Sera]] dan [[Bandar Darulaman]].