Alexander Dubček: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
[[Alexander Dubcheck]] ialahmerupakan Perdana Menteri [[ChekoslovakiaCzechoslovakia]] 1968 - 1969. Beliau juga merupakan [[Setiausaha Agung]] [[Parti Komunis]] [[Chekoslvakia]]Czechoslovakia dari 5 Januari 1968 hingga 17 April 1969. Beliau dilahirkan pada [[1921]] dan meninggal dunia pada [[1992]].
 
Semasa beliau menjadi Perdana Menteri, beliau ingin memperkenalkan pembaharuan dan [[kebebasan]] di negara komunis itu sejak 1960-an lagi . Beliau telah memimpin pekerja-pekerja untuk menentang dasar birokrasi [[Stalin]] pada tahun 1968.
 
Malangnya beliau ditentang dan dikecam hebat oleh golongan [[ektrimis]] pelampau dalam parti sehingga [[SovietKesatuan RusiaSoviet]] sendiri terpaksa campur tangan dan melanggar [[Chekoslovakia]]memasuki Czechoslovakia secara paksa pada 20 Ogos 1968.
 
Dubchek kemudian dipecat dan dihantar menjadi pengurus kepada sebuah [[kilang kasut]] yang kecil di negara itu dengan tujuan untuk menghinanya.
 
Pada tahun 1989, [[Rusia]] sendiri setuju dengan idea Dubcheck dengan melaksanakan [[Prestroika]] oleh olehPresiden [[PresidenMikhail Gorbachev]].
 
Pada 1 September 1992, Alaexander Dubcheck telah mengalami kemalangan jalan raya dan meninggal dunia. Peguam keluarga Dubcheck mendakwa Dubcheck dibunuh oleh perisik Rusia dengan mengemukakan bukti-bukti tertentu. Dia dikebumikan di [[Bratislava]], [[Slovakia]].
 
[[Kategori: Ahli politik Czechoslovakia]]
 
[[cs:Alexander Dubček]]
Baris 26 ⟶ 28:
[[uk:Дубчек Александер]]
[[zh:杜布切克]]
[[kategori: Ahli Politik Chekoslovakia]]