Gambar foto: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 8:
{{main|Sejarah fotografi}}
 
Gambar foto kekal yang pertama dicipta pada [[1825]] olah pereka [[Perancis]], [[Joseph Nicéphore Niépce]], yang mendasarkan rekaannya pada penemuan [[Johann Heinrich Schultz]] (1724), iaitu campuran [[perak]] dan [[kapur]] menjadi gelap apabila didedahkan pada cahaya. Niépce dan [[Louis Daguerre]] kemudian menghalusi proses iniitu, dengan Daguerre menemui pula bahawa pendedahan perkaraperak pada wap [[iodin]] lebih dahulu sebelum mendedahkannya pada cahaya lalu pada wasap [[raksa]] selepas gambar foto diambil dapat membentuk imej pendam. Merendam plat ke dalam rendaman garam menetapkan imej. Gagasan itulah yangdan menghasilkan [[dagereotaip]] yang termasyhur.
 
Bagaimanapun, dagereotaip itu mempunyai masalah sendiritersendiri, khususnya kerapuhan gambarnya, sertaselain jugadaripada keranafakta bahawa ia merupakan hanya proses positif sahaja dan justeraoleh itu, tidak dapat dicetak semula. Oleh ituJustera, pereka yang lain mencari-cari proses yang lebih baik. Sebilangan proses diperkenalkan dan digunakan untukbuat tempoh yang singkat antara pengenalan imej pertama Niépce dan pengenalan [[proses kolodion]] pada [[1858]].
 
Collodion-based wet-glass plate negatives with prints made on [[Albumen print|albumen paper]] remained the preferred photographic method for some time, even after the introduction of the even more practical [[gelatin process]] in 1871. Adaptations of the gelatin process have remained the primary [[black-and-white]] photographic process to this day, differing primarily in the film material itself, originally glass and then a variety of [[Photographic film|flexible films]].