Kota Tasikmalaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: fr:Tasikmalaya
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Tasikmalaya''' adalah sebuah bandar di tenggara [[Jawa Barat]], [[Indonesia]] yang terletak di kawasan pergunungan Preanger dengan ketinggian 351 meter (1,151 kaki). Bandar ini mengandungi beberapa gunung berapi yang aktif. Pada [[5 April]] [[1982]], gunung berapi [[Gunung Galunggung]] meletup, menyebabkan kerosakan yang besar akibat lahar dan abu yang terkeluar dan tersebar luas.
 
Jumlah penduduk di Tasikmalaya adalah sekitar 1.58600 jutaribu. Seperti banyak tempat di Jawa Barat, ramai penduduknya adalah orang [[Islam]] keturunan [[Suku Sunda|Sunda]], dengan sebuah kumpulan minoriti [[Cina]].
 
Kawasan ini dikenali sebagai pengeluar barang-barang sutera yang utama seperti [[kain batik]], payung kertas dan beg tangan yang dianyam dengan tangan daripada [[buluh]] dan [[daun pandan]]. Pengeluaran kraftangan untuk penggunaan dalam dan luar negeri merupakan sebuah industri yang pentirng di Tasikmalaya; pada [[1998]] dan [[1999]], ekspot kraftangan memperolehi 2.6 bilion [[rupiah]] untuk bandar tersebut.