Nakhon Sawan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Loveless (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: es:Provincia Nakhon Sawan; perubahan kosmetik
Baris 9:
 
'''Nakhon Sawan''' ({{lang-th|นครสวรรค์}}) merupakan sebuah bandar (''[[thesaban nakhon]]'') di Thailand, yang bermaksud "Bandar Syurgawi". Bandar ini menjadi ibu negeri [[Nakhon Sawan Province]], dan meliputi beberapa daerah yang dipanggil (''[[tambon]]'') [[Pak Nam Pho]] dan sebahagian [[Khwae Yai]], [[Nakhon Sawan Tok]], [[Nakhon Sawan Ok]] dan [[Wat Sai]], [[Amphoe Mueang Nakhon Sawan]]. Penduduk pada 2006 ialah 93,141.
== Persetemuan dua sungai ==
Nakhon Sawan terletak 240 km di utara [[Bangkok]] dan menjadi titik pertemuan dua sungai iaitu [[Sungai Ping]] dan [[Sungai Nan]]. Dua sungai ini akhirnya membentuk sungai utama iaitu [[Sungai Chao Phraya]] yang mengalir ke [[Bangkok]] terus ke [[Teluk Thailand]].
== Suhu ==
Suhu ialah 33 °C dan panas sehingga 43  °C.
[[Bueng Boraphet]] terletak di timur [[Nakhon Sawan]] merupakan kawasan tadahan hujan yang terbesar di Thailand.
 
== Wat ==
Hampir kesemua penduduknya menganut agama [[Buddha]] dan pergi ke wat. Antara wat yang popular ialah Wat Sai Tai, Wat Khirl Wong, Wat Woranatbanphot, Wat Bueng Senat, Wat Pak Nam Pho Buea, Wat Sisithi Wararam, Wat Nakon Sawan,. Wat Promchariyawat, Wat Chm Khirl Nakphot, Wat Sukhot Wararam dan lain-lain.
 
== Hotel ==
Hotel Asia Naskhon Sawa, Hotel Leelawadee Home and Resort, Hotel The Garden Suite Resort, The Ban Saen Suk Resort,dan Pimarn Hotel.
 
== Lokasi pelancongan ==
Antaranya ialah Phra Bang Scout Camp, Sawan Park dan Nakhon Sawan Culture Center
 
Baris 32:
[[de:Nakhon Sawan (Provinz)]]
[[en:Nakhon Sawan Province]]
[[es:Provincia Nakhon Sawan]]
[[fr:Province de Nakhon Sawan]]
[[it:Provincia di Nakhon Sawan]]