Bangau paya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: br:Kerc'heiz rous
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: fr:Héron pourpré; perubahan kosmetik
Baris 17:
'''Burung Bangau Paya''' atau '''Burung Pucung Serandau''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Purple Heron'') adalah salah satu daripada [[haiwan]] yang terdapat di [[Malaysia]]. Nama sainsnya ialah ''Ardea purpurea''.
 
[[Malaysia]] merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai <i>''kepelbagaian raya</i>'' "mega diversity" daripada segi bilangan dan kepelbagaian [[flora]] dan [[fauna]] dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies [[mamalia]], lebih 1,500 [[vertebrat]] darat, lebih 150,000 spesies [[invertebrat]], lebih 1000 spesies [[rama-rama]] dan 12,000 spesies [[kupu-kupu]], dan lebih 4,000 spesies [[ikan]] laut.
 
== Taburan ==
Burung Bangau Paya boleh didapati di [[Afrika]], bahagian tengah dan selatan [[Eropah]] dan bahagian selatan serta timur [[Asia]].
 
== Ciri-ciri ==
Burung Bangau Paya ialah haiwan yang tergolong dalam golongan [[benda hidup]], [[haiwan|alam haiwan]], [[vertebrat|bertulang belakang (vertebrat)]], kelas [[Burung]], Susunan : Ciconiiformes, keluarga : Ardeidae. Burung Bangau Paya ialah haiwan [[darah|berdarah]] panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi [[bulu pelepah]]. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.
 
[[Jantung]] Burung Bangau Paya terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.
 
== Pembiakan ==
Sebagai burung, Burung Bangau Paya membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.
 
== Pengekalan ==
Burung Bangau Paya merupakan haiwan yang dilindungi di [[Malaysia]] dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.
 
 
== Pautan luar ==
* http://images.google.com/images?q=%22Ardea+purpurea%22&svnum=10&hl=en&lr=
 
Baris 54:
[[es:Ardea purpurea]]
[[eo:Purpura ardeo]]
[[fr:ArdeaHéron purpureapourpré]]
[[fy:Reade Reager]]
[[it:Ardea purpurea]]