Gong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Mercy (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 202.93.36.78 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Thijs!bot
Baris 2:
[[Image:Traditional_indonesian_instruments04.jpg|thumb|250px|Koleksi gong yang digunakan untuk gamelan]]
 
'''Gong''' merupakan sejenis [[alat muzik|peralatan muzik]] 'idiophone' [[Melayu]] yang silam yang berasal dari Asia Timur Selatan. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan [[wayang kulit]]. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essembessemble persembahan muzik [[gamelan]].
 
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasannya, 1 atau 2 drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh [[Malaysia]] sebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
 
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara penbuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari [[Indonesia]], [[Filipina]] dan [[Brunei]]. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
 
Semasa pemerintahan sultan-sultan Melayu dahulu, gong akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan berkeliling kampong-kampong bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja. Gong juga banyak di pulau [[jawa]]
 
== Lihat juga ==
* [[Gendang]]
* [[Kompang]]
* [[Rebana]]
 
[[Kategori:Alat genderang]]
[[Kategori:Alat muzik tradisional Malaysia]]
 
[[id:Gong]]
[[jv:Gong]]
[[bg:Гонг]]
[[cs:Gong]]
[[da:Gongong]]
[[de:Gong]]
[[et:Gong]]
[[en:Gong]]
[[es:Gong]]
[[fr:Gong (instrument)]]
[[ko:공 (악기)]]
[[it:Gong (musica)]]
[[he:גונג]]
[[lb:Gong]]
[[nl:Gong (muziekinstrument)]]
[[ja:ゴング]]
[[pl:Gong]]
[[pt:Gongo]]
[[ru:Гонг]]
[[sl:Gong]]
[[sr:Гонг]]
[[fi:Gongi]]
[[sv:Gong]]
[[th:ฆ้อง]]
[[vi:Cồng chiêng]]
[[uk:Гонг]]
[[zh:锣]]