Palsi Bell: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamalzack (bincang | sumb.)
Baris 1:
'''Bell's palsy''' ialah penyakit lumpuh saraf muka yang menyebabkan ketidakmampuan mengawal otot muka pada sisi yang terkena penyakit ini. Ia selalunya bersifat sementara. Beberapa keadaan boleh menyebabkan kelumpuhan muka seperti [[tumor otak]], [[strok]] dan [[penyakit Lyme]]. Tetapi jika tiada sebab dapat dikenal pasti, keadaan ini dikenali dengan nama Bell's palsy. Penyakit ini dinamakan sempena ahli anatomi dari Scotland bernama [[Charles Bell]] yang pertama kali menemuninya.
 
== SimtomSimptom ==
SimtomSimptom penyakit ini selalunya bermula secara tiba-tiba, daripada biasa kepada teruk. SimtomSimptom-simtomsimptom ini termasuk:
*perubahan dan luahan muka (contohnya menggerenyot muka)
*kesukaran ketika makan dan minum
Baris 16:
*gerenyetan di muka
*rasa lemah di muka
 
== Rawatan ==
Dalam banyak kes, tiada rawatan diperlukan. Tujuan rawatan adalah untuk mengurangkan simptom.
 
Ubat kortikosteroid atau antiviral mungkin boleh mengurangkan bengkak dan mengurangkan tekanan pada saraf muka. Pesakit mesti mengambil drug ini pada awal waktu (seboleh-bolehnya dalam masa 24 jam apabila simptom bermula) untuk lebih berkesan. Tetapi tidak ada kajian yang diterbitkan yang menunjukkan ubat antiviral boleh mempercepatkan proses pemulihan daripada Bell's palsy.
 
Pembedahan untuk melegakan tekanan ke atas saraf masih kontroversi dan belum menunjukkan memberi faedah kepada pesakit Bell's palsy.
 
[[Kategori:Penyakit]]