Zabaniah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
'''Zabaniah''' merupakan nama [[malaikat]]-malaikat yang ditugaskan untuk menyeksa [[orang]]-orang yang berada di [[neraka]].
 
== Perbezaan pendapat tentang Zabaniyah ==
Istilah Zabaniah dalam surah al-Alaq ayat 18 memang sebahagian besar ditafsirkan sebagai nama diri dari malaikat yang diancamkan Allah bagi mereka yang menghalangi seseorang melakukan Solat,<ref>K.H. Qamaruddin Shaleh, H.A.A. Dahlan, Drs. M.D. Dahlan Asbabun Nuzul Latar belakang sejarah turunnya ayat-ayat alQur'an cetakan ke-2 Penerbit CV. Diponegoro Bandung 1975.</ref> akan tetapi A. Hassan dalam Tafsir al-Furqonnya menterjemahkan istilah Zabaniah pada ayat tersebut sebagai Tentara Tuhan yang gagah.<ref>A. Hassan, Tafsir al-Furqon, Pustaka Tamaam, Bangil, 1986, hal. 1219.</ref>
 
== Hadis mengenai Zabaniyah ==
Rasulullah Saw bersabda: Siapa yang ingin supaya Allah selamatkan dia dari penanganan Malaikat Zabaniyah yang berjumlah 19 orang (Malaikat penjaga Neraka), maka hendaklah membaca Bismillahirrahmanirrahim, niscaya Allah buatkan untuknya, dari setiap satu huruf itu sebuah Syurga. (Hadis Riwayat Ibnu Mas'ud)
 
== Lihat juga ==