Ubi kayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: da:Kassava
Acs4b (bincang | sumb.)
+
Baris 18:
}}
 
'''Ubi kayu''' (nama [[botani]]: ''Manihot Esculenta Crantz'') ialah tumbuhan tropika dan subtropika dari famili Euphorbiaceae yang terkenal sebagai sumber utama karbohidrat dan daunnya sebagai sayuran. Ubi kayu dikatakan berasal dari bahagian tropika [[Amerika Selatan]] tetapi kini taburannya hampir di semua kawasan tropika seluruh dunia.
 
Nama lain bagi ubi kayu adalah '''ubi benggala''', '''ubi belanda''' dan '''cassava''' (berbahasa Inggeris). Dalam penerbitan bahasa Inggeris, tanaman ini biasanya dirujuk dengan menggunakan nama-nama tempatannya, seperti '''mandioca''', '''aipim''', atau '''macaxeira''' (Brazil), '''kassav''' (Haiti), '''mandi´o''' (Paraguay), '''akpu''' atau '''ugburu''' (Nigeria), '''bankye''' (Ghana), '''mogo''' atau '''mihogo''' (kawasan di Afrika yang berbahasa Swahili), '''kappa''' (India), '''maniok''' (Sri Lanka), '''singkong''' (Indonesia), '''kamoteng kahoy''' atau '''balanghoy''' (Filipina), '''mushu''' (China), '''củ sắn''' or '''khoai mì''' (Vietnam) dan '''manioke''' atau '''manioca''' (Polynesia)
Nama lain bagi ubi kayu adalah ubi benggala, ubi belanda, singkong ([[bahasa Indonesia]]) dan cassava ([[bahasa Inggeris]]).
 
== Penanaman ==
Baris 27:
== Kegunaan ==
=== Makanan ===
Ubi kayu sering menjadi makanan pilihan apabila berlaku masalah mendapatkan sumber makanan biasa, seperti ketika musim tengkujuh atau malapetaka awam, atau semasa peperangan seperti semasa [[Perang Dunia IIKedua]].
 
Pada masa biasa, ubi kayu hanya dimakan sekali-sekala atau dijadikan sebagai kuih. Kulit ubi kayu mempunyai asid hydrocyanic (asid hidroklorik dan potasium sianida atau sodium sianida (''hydrocyanic''). Oleh itu ubi kayu tidak boleh dimakan mentah, tetapi perlu dibuang kulit dan dimasak terlebih dahulu.