Papadom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
k →‎Plot: ini je yg sy ingat
KLITE789 (bincang | sumb.)
Baris 64:
Di penghujung filem, Miasara sekelas berkhemah di hutan. Melalui perbualan telefon, Saadom mampu memesan anaknya agar sentiasa membaca [[Surah Yaasin]] ketika berjauhan dari orang tua, padahal Saadom sebenarnya dekat sekali dengan Miasara di tengah hutan.
 
==PelakonWatak==
===Watak utama===
*;Saadom ([[Afdlin Shauki]]: Saadom)
Seorang peniaga nasi kandar dan papadum yang berasal dari Pulau Pinang dan juga bapa yang terlalu melindungi anaknya, Miasara setelah kehilangan isteri dalam kemalangan. Oleh itu, dia sanggup pergi sejauh mana yang mampu agar memastikan anaknya sentiasa selamat, biarpun menimbulkan situasi yang hanya menjatuhkan muka Miasara. Di kampus yang dimasuki oleh Miasara, Saadom menyamar sebagai tukang kebun dan mencari peluang untuk memerhati gerak-geri anaknya, sehingga disalah sangka sebagai kaki perempuan.
*[[Liyana Jasmay]]: Miasara
 
*[[Noorkhiriah]]: Munirah
*;Miasara ([[Liyana Jasmay]]: Miasara)
*[[Vanidah Imran]]: Profesor Balqis
Anak tunggal kepada Saadom yang memburu kebebasan dari perlindungan bapanya yang berlebihan. Dia sangka dirinya sudah melepaskan diri setelah memasuki universiti, tanpa menyedari dirinya masih dalam pengawasan bapanya secara senyap-senyap. Kehidupan sebagai siswa universiti yang berasrama tidak begitu lancar, apabila terpaksa berdepan dengan masalah mengimbangi persahabatan dan cinta yang nyata menimbulkan kedengkian kawan-kawan sendiri.
 
*;Munirah ([[Noorkhiriah]]: Munirah)
Isteri kepada Saadom dan ibu kepada Miasara yang terkorban susulan kemalangan jalan raya sewaktu Miasara kecil dulu. Beberapa tahun kemudian, beliau kembali dalam bentuk bayangan nurani Saadom yang terlalu melindungi anak mereka. Sepanjang masa mengawasi Miasara di kampus, Saadom banyak bersandar pada bantuan bayangan Munirah.
 
;Balqis ([[Vanidah Imran]])
Pensyarah yang mengelola kelas perfileman yang dihadiri oleh Miasara. Balqis menunjukkan minat kepada Saadom yang memerhati kelasnya dari luar tingkap padahal Saadom sebenarnya sedang memerhati anaknya.
 
===Watak pembantu===
*;Hisham Hashim ([[Farid Kamil]]: Hisham)
Siswa tampan yang menjadi kegilaan ramai siswi di universiti, juga menceburi bidang perfileman. Miasara menjalinkan hubungan cukup mesra dengan Hisham sehingga menimbulkan kecurigaan Saadom, di samping menyebabkan Shasha menjadi dengki.
*[[Scha]]: Shasha
 
*[[Chelsia Ng]]: Yvonne
;Shasha ([[Scha]])
*[[Que Haidar]]: Mat
Watak jahat utama filem ini. Pada mulanya, dialah kelab peminat Hisham Hashim yang juga memiliki pasukan sorak sendirinya. Shasha paling tidak suka Miasara mendekati Hisham, maka dia membalas dendam dengan memperalatkan Yvonne dan Saadom untuk menjatuhkan muka Miasara.
*[[Harun Salim Bachik]]: Hussin
 
*[[Adham Malekh]]: Ali
*;Yvonne ([[Chelsia Ng]]: Yvonne)
*[[Pete Teo]]
Kawan karib Miasara sejak bangku sekolah, mula-mulanya berkongsi asmara dengan Miasara. Tetapi setelah berasa tersisih oleh hubungan Miasara dengan Hisham, dia dihasut oleh Shasha agar menyertai gengnya untuk mengajar Miasara, tetapi lama-kelamaan menyedari rancangan jahat Shasha untuk menjatuhkan muka Miasara.
 
*;Mat ([[Que Haidar]]: Mat)
Pelajar di kelas yang sama dengan Miasara, penuh wawasan sebagai pengkarya filem muda tetapi tidak pandai meluahkan perasaan. Dia menjadi alat terpenting misi Saadom untuk memastikan kesejahteraan Miasara ketika 'berjauhan' dari bapanya.
 
*;Hussin ([[Harun Salim Bachik]]: Hussin)
Majikan kepada Saadom yang bertugas sebagai tukang kebun di halaman universiti.
 
*;Ali ([[Adham Malekh]]: Ali)
Sahabat niaga Saadom.
 
*;Alan Lim ([[Pete Teo]])
Sahabat niaga Saadom.
 
==Sambutan==