Sputum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
Sampel sputum ialah nama yang diberikan kepada [[mukus]] yang dibatukkan dari laluan udara bawah. Biasanya, ia digunakan untuk membuat penyelidikan [[mikrobiologi]] terhadap jangkitan pernafasan.<ref>[http://www.medterms.com/script/main/art.asp?articlekey=5539 Sputum definition - Medical Dictionary definitions of popular medical terms easily defined on MedTerms<!-- Bot generated title -->]</ref> Sampel sputum yang terbaik tidak mengandungi banyak air liur <ref>{{Clinical Microbiology procedures handbook, American Society for Microbiology 2nd Ed. 2007 update}}</ref> kerana air liur mencemarkan sampel dengan [[bakteria]] mulut. Keadaan ini dinilai oleh [[Mikrobiologi perubatan|ahli mikrobiologi klinikal]] dengan memeriksa menggunakan kaedah [[pewarna Gram]] terhadap sputum itu. Melebihi 25 sel [[epitelium skuamus]] pada pembesaran rendah menunjukkan pencemaran air liur.
 
Jika spesimen sputum [[Plat agar-agar|diplatkan]], bahagian sampel yang kelihatan seolah-olah [[nanah]] merupakan bahagian yang terbaik untuk dibubuh pada [[kapas kesat]]. Jika terdapat sebarang [[darah]] di dalam sputum, itu juga harusperlu dimasukkan.
 
Sampel sputum mikrobiologi biasanya digunakan untuk menentukan jangkitan ''[[Moraxella catarrhalis]]'', ''[[Tuberkulosis mikobakterium]]'', ''[[Streptococcus pneumoniae]]'' dan ''[[Haemophilus influenzae]]''. Bagaimanapun, [[Patogenpatogen]] yang lain juga kekadang ditemui.
 
Warna sputum termasuk:
#* Warna [[darah]]: (seringSeringnya ditemui dalam tuberkulosis)penyakit [[tuberkulosis]] ([[hemoptisis]]);
#* Warna [[karat]]: - biasaBiasanya diakibatkan oleh bakteria [[pneumokokus]] (dalam penyakit [[pneumonia]]);
#* Warna [[nanah]]: - mengandungiMengandungi nanah, dengan warnanya memberi petua tentang sebab-sebab yang mungkin: <ref>[http://www.pulmonaryreviews.com/aug00/pr_aug00_sputum.html Sputum Color is the Key to Treating Acute COPD Exacerbations]</ref>
##** warnaWarna kuning kehijauan ([[Nanah|mukopurulen]]): menunjukkanMenunjukkan jangkitan bakteria;
##** warnaWarna putih, warna susu, atau legapwarnalegap ([[Tisu penghubung mukus|mukoid]]): seringnyaSeringnya menunjukkan jankitan [[virus]];
#* Warna putih [[Busa|berbusa]]: - mungkinMungkin diakibatkan oleh sumbatan, malahan [[edema]].
 
==Rujukan==