De jure: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muro Bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ca:De iure
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ru:Де-юре; perubahan kosmetik
Baris 3:
'''De jure''' (dalam [[Bahasa Latin Klasik]] '''''de iure''''') merupakan sebuah huraian yang bermaksud "di sisi [[undang-undang]]", berbeza dengan ''[[de facto]]'', yang bermaksud "pada hakikatnya". ''De jure'' tidak boleh dikelirukan dengan ''du jour'' dalam [[bahasa Perancis]], yang diterjemahkan sebagai "bagi hari ini/itu", seperti dalam ''soupe du jour'' (sup hari ini).
 
Istilah ''de jure'' dan ''de facto'' digunakan sebagai ganti "dalam prinsip" dan "dalam amalan", semasa menerangkan keadaan [[politik]].
 
Sesuatu amalan boleh wujud secara ''de facto'', contohnya rakyat mematuhi sesebuah kontrak seolah-olahnya terdapat undang-undang yang menguatkuasakannya, namun undang-undang sebegini tidak wujud. Satu proses yang dikenali sebagai ''[[desuetude]]'' membenarkan amalan ''de facto'' untuk menggantikan undang-undang yang ketinggalan. Sebaliknya pula, amalan boleh wujud secara ''de jure'' tetapi tidak dipatuhi oleh rakyat.
Baris 9:
== Sains sosial dan penggunaan lain ==
Sebagai [[pelengkap (teori set)|pelengkap]] "[[de facto]]", di mana "de facto" memiliki penerimaan lebih generik (tidak seterhad konteks perundangan), seperti dalam [[sains sosial]].
Lihat ''[[piawaian de facto]]'' dan [[De_factoDe facto#Penggunaan_lainPenggunaan lain|penggunaan lain]].
 
== Lihat juga ==
Baris 45:
[[nn:De jure]]
[[pl:De iure]]
[[ru:Де -юре]]
[[simple:De jure]]
[[sk:De iure]]