Suetonius: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: cs:Suetonius; perubahan kosmetik
Baris 6:
{{TOCleft}}
 
== Kehidupan ==
Suetonius ialah anak lelaki Suetonius Laetus yang mungkin berasal dari [[Hippo Regius]] ([[Annaba]], [[Algeria]]). Laetus adalah seorang [[Penunggang kuda (Rom)|penunggang kuda]] yang berkhidmat sebagai [[kolonel]] dan bertempur dalam [[Perang Bedriacum]] yang pertama untuk Maharaja [[Otho]] terhadap bakal Maharaja [[Vitellius]] pada tahun [[69]].
 
Baris 15:
Pada tahun [[122]], Hadrian [[Pemecatan|memecat]] Suetonius disebabkan sikap tidak hormat terhadap [[Permaisuri]] [[Vibia Sabina]]. Suetonius kemudian mungkin memenangi semula hati Hadrian dan kembali ke jawatannya. Hipotesis ini berdasarkan fakta bahawa "Jawatan Negara" (''Office of State'') merupakan salah satu karya terakhirnya, dan perkara itu telah dipilih untuk membayangkan pembaharuan-pembaharuan pentadbiran Hadrian. Bagaimanapun, tidak terdapat bukti kerjaya perkhidmatan awam Suetonius yang dapat dipastikan selepas 122.
 
== Karya ==
=== Dua belas Caesar ===
{{Main|Kehidupan Dua belas Caesar}}
Suetonius diingati khususnya sebagai penulis ''Dua belas Caesar'' (juga dikenali sebagai ''Kehidupan Caesar-Caesar'') yang merupakan karyanya yang masih wujud, selain daripada cebisan-cebisan yang dicatatkan di bawah. ''Dua belas Caesar'' yang mungkin ditulis pada masa Hadrian ialah sebuah [[biografi]] pemimpin-pemimpin Empayar Rom yang pertama yang termasuk: [[Julius Caesar]] (beberapa bab pertama telah hilang), [[Augustus]], [[Tiberius]], [[Caligula]], [[Claudius]], [[Nero]], [[Galba]], [[Otho]], [[Vitellius]], [[Vespasian]], [[Titus]] dan [[Domitian]]. Buku ini didedikasikan kepada kawannya, Gaius Septicius Clarus, seorang [[pengawas]] [[Pengawal Praetoria]] pada tahun [[119]]. Karya itu menceritakan kehidupan setiap Caesar mengikut satu rumus yang tertentu: pemerian tentang rupa, petanda, sejarah keluarga, petikan, dan kemudiannya sejarah, mengikut susunan yang tekal bagi setiap Caesar. Suetonius menganggap maharaja-mahajara yang mengumpulkan kekayaan daripada wang orang ramai sebagai orang yang "tamak", dan mungkin membayangkan sikap-sikap [[kelas menengah]] Rom yang biasa.
 
 
=== Karya yang lain ===
==== Cebisan yang masih wujud ====
*''De Viris Illustribus'' ("Mengenai Tokoh Masyhur" — dalam bidang kesusasteraan) yang merangkumi:
**''De Illustribus Grammaticis'' ("Kehidupan-kehidupan Ahli Tatabahasa")
**''De Claris Rhetoribus'' ("Kehidupan-kehidupan Ahli Pidato")
**''Kehidupan-kehidupan Pemuisi''
 
==== Karya yang telah hilang ====
*''Kehidupan-kehidupan Pelacur Masyhur''
*''Biografi-biografi Diraja''
Baris 46:
*''Tanda-tanda Genting yang Digunakan dalam Buku-buku''
 
== Pautan luar ==
*[http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Suetonius/12Caesars/home.html ''Kehidupan-kehidupan Dua belas Caesar'' di LacusCurtius] (bahasa Latin, terjemahan dalam bahasa Inggeris)
*[http://www.thelatinlibrary.com/suet.html Karya-karya Suetonius di Perpustakaan Latin] (bahasa Latin)
* {{gutenberg author| id=Gaius+Suetonius+Tranquillus | name=Suetonius}}
**[http://www.gutenberg.org/etext/6400 ''Kehidupan-kehidupan Dua belas Caesar''] di [[Projek Gutenberg]] (terjemahan bahasa Inggeris – termasuk ''Kehidupan-kehidupan Ahli Tatabahasa, Pidato, dan Pemuisi'')
*[http://www.jerryfielden.com/essays/suetonius.htm Suetonius dan pemerintahan Tiberius: perbandingan dengan sumber-sumber lain]
*[http://www.romansonline.com/sources/stn/indx_stn.asp?Kl=FFFFBA Dua belas Caesar oleh Suetonius] di RomansOnline.Com
Baris 57:
<br clear=all>
{{Suetonius 12 Caesars}}
<br />
 
[[Kategori: Ahli sejarah Rom]]
Baris 65:
[[bg:Светоний]]
[[ca:Suetoni]]
[[cs:Gaius Suetonius Tranquillus]]
[[cy:Suetonius]]
[[da:Sveton]]