Ekonomi Afghanistan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Afghanistan merupakan sebuah negara yang amat miskin, dan amat bergantung kepada pertanian dan penternakan. Ekonominya amat terjejas oleh pergolakan po...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
[[Afghanistan]] merupakanialah sebuah negara yang amat miskin, dan amat bergantung kepada [[pertanian]] dan [[penternakan]]. Ekonominya amat terjejas oleh pergolakan politik dan tentera baru-baru ini. [[Kemarau]] yang amat teruk antara 1998 dan 2001 menambahkan kesusahan lagi. Kebanyakan daripada penduduknya masih mengalami makanan, pakaian, perumahan dan perubatan yang tidak mencukupi disebabkan oleh operasi tentera dan ketidakpastian politik. [[Inflasi]] masih merupakan masalah yang besar. Ekonomi Afghanistan kini bergantung besar kepada bantuan asing.
 
Perang tentera campuran yang dipimpin oleh Amerika Syarikat telah menyebabkan kekalahan [[Taliban]] pada November 2001, dan perumusan "Pihak Berkuasa Sementara Afghanistan" (''Afghan Interim Authority'') (AIA) oleh Persetujuan Bonn pada Disember 2001. Ikhtiar antarabangsa untuk membina semula Afghanistan telah dikemukakan dalam [[Persidangan Penderma Tokyo]] pada Januari 2002 dan AS$4.5 bilion dikumpul sebagai [[tabung amanah]] untuk ditadbirkan oleh [[Bank Dunia]]. Bidang-bidang yang diutamakan untuk pembinaan semula Afghanistan termasuk:
Baris 9:
Dua pertiga daripada penduduk Afghanistan hidup melalui wang yang kurang daripada AS$2 sehari. [[Kadar mortaliti bayi]] adalah 257 bagi setiap 1,000 kelahiran.
 
{{Asia topic|Ekonomi|countries_only=yes}}
 
[[Kategori:Afghanistan]]
 
[[bn:আফগানিস্তানের অর্থনীতি]]
[[bg:Икономика на Афганистан]]
[[ca:Economia de l'Afganistan]]
[[cy:Economi Afghanistan]]
[[en:Economy of Afghanistan]]
[[es:Economía de Afganistán]]
[[fr:Économie de l'Afghanistan]]
[[gl:Economía de Afganistán]]
[[io:Ekonomio di Afganistan]]
[[oc:Economia d'Afganistan]]
[[pt:Economia do Afeganistão]]
[[ru:Экономика Афганистана]]
[[sq:Ekonomia e Afganistanit]]
[[zh:阿富汗经济]]