Peluru berpandu permukaan ke udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
SAM juga digunakan dengan meluas di atas kapal. Hampir semua kapal permukaan dapat dipasang dengan SAM. Sebenarnya, SAM merupakan suatu kemestian kapal perang permukaan di barisan hadapan. Beberapa jenis kapal perang dibina khusus untuk peperangan anti-udara, misalnya [[Penjajap kelas Ticonderoga|penjajap kelas ''Ticonderoga'']] yang dilengkapi dengan [[sistem tempur Aegis]] atau [[Penjajap perang kelas Kirov|penjajap kelas ''Kirov'']] dengan sistem peluru berpandu [[S-300PMU]] ''Favorite''.
 
Sasaran bagiuntuk SAM bukan bawaan bahu biasanya adalahdikesan oleh radar pencaricarian udara, yanglalu dijejak sebelum/semasa SAM sedang "menguncidikunci" dan kemudian ditembak. Sasaran-sasaran berpotensi, sepertijika berbentuk pesawat tentera, akan dikenal pasti sebagai [[Pengenalan rakan atau musuh|kawan atau lawan]] sebelum diserang.
 
Pembangunan peluruPeluru berpandu permukaan ke udara dimulakanpada asalnya dibangunkan oleh [[Nazi Jerman Nazi]] (yang ditekanamat sangat hebattertekan oleh penguasaan udara Tentera [[Pihak Berikat)]], semasamenjelang akhir {{nowrap|[[Perang Dunia II]]}}. denganAntara peluru berpandu sepertitersebut yang dibangunkannya termasuk [[Wasserfall]],. Walau bagaimanapun, tiadatidak adanya sebarang sistem berfungsi yang dapatpernah digunakan sebelumoleh Jerman Nazi dalam peperanganperang tamatitu.
 
==Lihat juga==
Baris 17:
* [[Panduan peluru berpandu]]
* [[Sistem anti pesawat]]
* [[Sistem pertahanan udara boleh pindah insani]]
* [[Man-portable air-defence system]]
* [[Menumpaskan pertahanan udara musuh]]