Ramon Navaratnam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 13:
"Aku membuat kerja suruhan, membersihkan meja, menyapu lantai, dan menghantar surat kepada jabatan kerajaan lain. Kerana hanya berumur lapan tahun dan diperlukan mencari rezeki, kamu pasti akan mengembangkan kepekaan terhadap [[penderitaan]], [[kebuluran]], dan juga kepada mereka yang hidup dengan susah payah. Kamu akan mengembangkan [[belas kasih]] terhadap orang yang miskin dan terpinggir," katanya dalam sebuah [[wawancara]].
 
Ramon tamat pendidikan [[sekolah menengah]]nya di [[Victoria Institution]], [[Kuala Lumpur]] lalu bekerja keras untuk mendapatkan [[biasiswa]] separa supaya dapat menyertai kursus ekonomi di [[National University of Singapore|University of Malaya]], [[Singapura]] pada [[1959]]. Selepas memperoleh ijazahnya, Ramon mulai bekerja sebagai Penolong Setiausaha di Kementerian Kesihatan dan Kebajikan Sosial.
 
Pada [[1969]], Ramon memperoleh biasiswa universiti penuh untuk menyertai kursus Ijazah Sarjana dalam bidang Pentadbiran Awam di [[Harvard University]], [[Massachusetts]], ketika digaji oleh Bahagian Ekonomi Perbendaharaan. Sepulangnya ke Malaysia, beliau menyertai semula Jabatan Perbendaharaan dan tidak lama kemudian, menjadi Timbalan Ketuanya.
After graduation, he began working as Assistant Secretary in the Health and Social Welfare Ministry.
 
Pada tahun [[1971]] dan [[1972]], Ramon dipilih untuk mewakili [[Malaysia]] sebagai pengarah eksekutif ganti di [[Bank Dunia]] di [[Washington, D.C.]] Jawatan itu memerlukan beliau membuat perjalanan ke negara di [[Asia Tenggara]] untuk membantu memberikan [[taklimat] kepada pegawai tentang pembangunan dasar Bank Dunia dan kemajuan terhadap permohonan pinjaman mereka.
In 1969, he went on to earn a Master’s Degree in Public Administration at [[Harvard University]], [[Massachusetts]], on a full university scholarship.
 
Jawatannya mengharuskan dia melakukan perjalanan ke Asia Tenggara negara, dimana ia membantu untuk pegawai singkat perkembangan di dasar Bank Dunia dan kemajuan aplikasi mereka untuk pinjaman. Ramon naik pangkat dari bawah sehingga menjadi Penolong Setiausaha Agung [[Kementerian Kewangan Malaysia|Kementerian Kewangan]] pada tahun [[1979]], dan kemudiannya menjadi Setiausaha Agung [[Kementerian Pengakutan Malaysia|Kementerian Pengangkutan]], jawatan [[perkhidmatan awam]]nya yang terakhir, pada tahun [[1986]]. Ramon bersara daripada perkhidmatan awam pada tahun [[1989]].
He was at the time employed in the Economic Division of the Treasury and, upon returning, rejoined it. Shortly after, he became its deputy head.
 
In 1971 and 1972, he was selected to represent [[Malaysia]] as alternate executive director in the [[World Bank]] in Washington DC.
 
His post required him to travel to South-East Asian countries, where he helped to brief officials on developments in World Bank policies and the progress of their applications for loans.
 
Ramon worked his way up to the posts of Deputy Secretary-General of the Finance Ministry in 1979, and then to his final posting within the Government, as Secretary-General of the Transport Ministry in 1986.
 
He retired from government service in 1989.
 
==Contributions==