Muawiyah bin Abu Sufyan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Akuhambatuhan (bincang | sumb.)
Akuhambatuhan (bincang | sumb.)
Baris 13:
Sebagai saudara [[Saidina Uthman Affan]], Muawiyah merasakan penyiasatan berhubung dengan kematian Saidina Uthman sengaja dilambatkan oleh Saidina Ali. [[Perang Jamal]] dan [[Perang Siffin]] terjadi yang akhirnya Saidina Ali mendapat kejayaan dalam kedua-dua pertempuran.
 
Muawiyah kemudiannya mengadakan rundingan dengan Saidina Ali selepas kekalahannya dalam Perang Siffin. Dengan menggunakan tipu muslihat, Muawiyah berjaya mengelirukan sekumpulan pengikutwakil Saidina Ali yang akhirnya menyebabkan Muawiyah menakluk Mesir.
 
Apabila Saidina Ali meninggal dunia akibat tikaman [[Ibn Muljam]] pada tahun [[661]], Muawiyah menguasai [[Syria]] dan [[Mesir]] di samping menguasai tentera teramai pada masa itu. Orang ramai di Madinah telah memilih Saidina Hasan sebagai [[khalifah]] pengganti Saidina Ali. Namun, untuk mengelakkan pertumpuhan darah orang-orang Muslim, [[Saidina Hassan bin Ali|Saidina Hassan]], anak Saidina Ali dengan isteri pertamanya, [[Fatimah Zahra]], telah mengiktiraf Muawiyah sebagai [[khalifah]] umat [[Islam]] dandengan bersara daripada politikikhlas.
 
==Pemerintahan==