Orang Ulu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Jakun (orang Ulu) Rumpun bangsa Jakun atau disebut juga Orang Ulu dikatakan berasal dari Yunan, selatan China. Penempatan utama mereka adalah di kawasan panta...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
tulis semula
Baris 1:
{{for|orang Ulu di Semenanjung Malaysia|Jakun}}
Jakun (orang Ulu)
 
'''Orang Ulu''' ialah suatu gelaran ciptaan politik untuk mengumpulkan kira-kira 27 kelompok etnik kecil tetapi berbeza di [[Sarawak]], Malaysia dengan populasi di antara kurang 300 orang hingga lebih 25,000 orang. ''Orang Ulu'' bukan merupakan istilah rasmi dan tidak wujud dalam Perlembagaan Malaysia. Istilah ini dipopularkan oleh satu persatuan minoriti yang dibentuk pada 1969 dan dikenali sebagai "Persatuan Kebangsaan Orang Ulu" (OUNA).
Rumpun bangsa Jakun atau disebut juga Orang Ulu dikatakan berasal dari Yunan, selatan China. Penempatan utama mereka adalah di kawasan pantai Pahang, Rompin, Pekan dan Johor Utara. Kebanyakan dari mereka masih mengamalkan kepercayaan animisme yang dipengaruhi oleh alam sekitar seperti gunung, bukit, lembah, sungai, batu, gua dan sebagainya. Mereka kuat berpegang kepada pantang larang yang diamalkan sejak lama dahulu.
 
Antara kaum yang termasuk dalam kelompok Orang Ulu ialah: [[Kayan]], [[Kenyah]], [[Kajang]], [[Kejaman]], [[Punan]], [[Ukit]], [[Penan]], [[Lun Bawang]], [[Lun Dayeh]], [[Murut]], [[Berawan]] dan [[Kelabit]].
 
[[Kategori:Kelompok etnik di Malaysia]]
 
[[en:Orang Ulu]]