1992: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: wuu:公元1992年; perubahan kosmetik
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
{{year nav|1992}}
 
'''1992''' merupakan [[tahun lompat]] yang bermula pada [[hari]] [[Rabu]]. Ia berlangsung dari 25 Jamadilakhir 1412 hingga 6 Rejab 1413.
<br /><br /><br />
 
== Peristiwa ==
* [[1 Januari]] - [[Boutros Boutros-Ghali]] dari [[Egypt]] menggantikan [[Javier Pérez de Cuéllar]] dari [[Peru]] sebagai [[Setiausaha Agung PBB]].
* [[29 April]]: Pembebasan anggota-anggota polis yang memukul [[Rodney King]] mencetuskan [[Rusuhan Los Angeles 1992|rusuhan di Los Angeles]].
 
===Tarikh tepat tidak pasti===
* Intel [[80486DX2]] yang mempunyai dua jenis penjana kelajuan, iaitu 50 MHz dan 66 MHz, diperkenalkan. Cip ini dimasukkan oleh pengilang secara terus dan mempunyai cip pacu lebih untuk sistem yang sedia ada.
* [[Kaset Padat Digital]], sebuah format [[Perakaman dan pengeluaran semula bunyi|perakaman bunyi]] [[pita magnet]] yang tidak wujud lama, diperkenalkan bersama-sama oleh [[Philips]] dan [[Matsushita]].
* Paparan warna penuh 21 inci yang pertama di dunia diperkenalkan oleh [[Fujitsu]] dan mempunyai kecerahan yang unggul.
* [[Atur cara]] [[Pengimbas Keselamatan Internet]] (ISS, ''Internet Security Scanner'') ditulis oleh [[Chris Klaus]], dan diiklankan secara percuma dalam [[internet]]. ISS ini boleh mengesan [[pepijat]] dalam atur-atur cara yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat besar dalam dunia [[teknologi maklumat]].
* [[Macromedia]] dibentuk melalui penggabungan syarikat Authorware dengan MacroMind-Paracomp.
 
== Kematian ==