3G: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''3G''', singkatan untuk "Generasi Ketiga", ialah piawai dan teknologi [[telefon bimbit]] generasi ketiga yang menyusuli [[2G]]. RangkaianBerbeza dengan rangkaian [[IEEE 802.11]], rangkaian 3G merupakan ''rangkaian telefon bimbit kawasan luas'' yang berkembang sehingga merangkumi [[Capaian internet jalur lebar|capaian internet kelajuan tinggi]] serta juga [[telefoni video]]. Ia merupakan teknologi rangkaian [[telekomunikasi]] tanpa wayar yang membolehkan pengguna[[video]], berkomunikasi[[audio]], dan [[Data (pengkomputan)|data]] dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian [[videojalur lebar]] tanpa wayar dari [[telefon bimbit]] ke [[komputer peribadi]], termasuklah [[komputer riba]]. Selain itu, pengguna juga dapat memuat turun lagu dan video pada kadar sepuluh kali ganda lebih pantas daripada teknologi 2G. Dilancarkan lebih dahulu di [[Jepun]] dan [[Korea Selatan]]Sebaliknya, lebihrangkaian daripadaIEEE 50% pelanggan telefon bimbit di kedua-dua negara itu menggunakan 3G802.11 Bagaimanapun,merupakan antararangkaian 3julat biliondekat langganandan telefon[[lebar bimbitjalur]] ditinggi seluruhyang duniadibangunkan, hanyaterutamanya 6.7%untuk menggunakandata. 3G.
 
Teknologi yang semakin popular ini juga memberi perkhidmatan tanpa batasan seperti tayangan [[televisyen]], pertunjukan [[multimedia]], sidang[[persidangan video]] langsung, pelayaran [[laman websesawang]], [[emele-mel]], pesanan segera (''instant messaging''), sebagaidan [[mesinpemesanan faksimili]] dan petunjuk [[petasegera]]. Telefon 3G lebih nipis, kecil dan menarik yang dilengkapi kamera dan video berkembar kini dilengkapi alat pejabat kecil yang membenarkan pengguna menyambungkan secara langsung dengan e-mel mereka.
Berbeza dengan rangkaian-rangkaian [[IEEE 802.11]], rangkaian-rangkaian 3G merupakan "rangkaian telefon bimbit kawasan luas" yang berkembang untuk merangkumi capaian [[internet]] kelajuan tinggi dan telefoni video. Rangkaian-rangkaian IEEE 802.11 merupakan rangkaian julat dekat dan [[lebar jalur]] tinggi yang dibangunkan, terutamanya untuk [[data]].
 
Dilancarkan lebih dahulu di [[Jepun]] dan [[Korea Selatan]], lebih daripada 50% pelanggan telefon bimbit di kedua-dua negara itu menggunakan 3G. Bagaimanapun, antara 3 bilion langganan telefon bimbit di seluruh dunia, hanya 6.7% menggunakan 3G. Menurut [[Persatuan Pembekal Telefon Bimbit Sejagat]], 100 buah rangkaian 3G telah beroperasi di 40 buah negara, menjelang akhir tahun [[2005]]. Di [[Malaysia]], syarikat [[Ericsson Malaysia]] merupakan syarikat yang pertama membawa konsep 3G ini. Demonstrasi 3G tersebut dilakukan pada tahun [[1998]] menunjukkan pelbagai fungsi 3G, dan van 3G digunakan sebagai langkah untuk mempromosikan teknologi ini.
3G juga adalah teknologi rangkaian [[telekomunikasi]] tanpa wayar yang membolehkan video, audio dan data dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian [[jalur lebar]] tanpa wayar berbanding teknologi sedia ada.
 
Teknologi yang semakin popular ini juga memberi perkhidmatan tanpa batasan seperti tayangan [[televisyen]], pertunjukan [[multimedia]], sidang video langsung, pelayaran [[laman web]], [[emel]], pesanan segera (''instant messaging''), sebagai [[mesin faksimili]] dan petunjuk [[peta]]. Telefon 3G lebih nipis, kecil dan menarik yang dilengkapi kamera dan video berkembar kini dilengkapi alat pejabat kecil yang membenarkan pengguna menyambungkan secara langsung dengan e-mel mereka.
 
Menurut [[Persatuan Pembekal Telefon Bimbit Sejagat]], 100 buah rangkaian 3G telah beroperasi di 40 buah negara, menjelang akhir tahun [[2005]]. Jepun adalah negara pertama yang memperkenalkan sistem 3G, kerana selera meluas rakyatnya terhadap telefon digital berteknologi tinggi. Di Asia, Eropah, Kanada dan Amerika Syarikat, syarikat-syarikat telekomunikasi menggunakan teknologi [[W-CDMA]] dengan sokongan daripada sekitar 100 buah reka bentuk terminal untuk mengendalikan rangkaian-rangkaian bimbit 3G.
 
Di [[Malaysia]], syarikat [[Ericsson Malaysia]] merupakan syarikat yang pertama membawa konsep 3G ini. Demonstrasi 3G tersebut dilakukan pada tahun 1998 menunjukkan pelbagai fungsi 3G, dan van 3G digunakan sebagai langkah untuk mempromosikan teknologi ini.