Bomis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 49:
Untuk tempoh yang singkat, Bombis membekalkan pelayan-[[pelayan web]] dan [[lebar jalur]] untuk projek-projek itu. Ia juga membiayai gaji Sanger untuk peranannya sebagai ketua penyunting projek (sehingga tahun 2002), dan memiliki harta-hartanya yang utama seperti nama-[[nama domain]]. Bagaimanapun, semakin kos dan kepopularan Wikipedia meningkat, keengganan untuk memaparkan iklan dalam tapak itu — bersama-sama dengan keinginan untuk membayangkan semangat sikap terbuka dan keberkecualian yang diutamakan dalam Wikipedia — telah menimbulkan sebuah model pemilikan yang alternatif. ''Sila lihat: [[Sejarah Wikipedia]]''.
 
[[Yayasan Wikimedia]] diumumkan secara rasmi pada [[20 Jun]] [[2003]], dan semua aset yang berkaitan (dar segi [[harta intelek]] dan [[perkakasan komputer]]) dipindahkan atau diderma kepada [[pertubuhan tanpabukan untung]] ini.
(Sila lihat: [http://www.wikimediafoundation.org/bylaws.pdf Undang-undang kecil untuk Yayasan Wikimedia (fail PDF)]). Sesaat itu, Larry Sanger telah meninggalkan projek itu, tetapi Jimmy Wales mengekalkan peranan yang utama dalam lembaga Yayasan, bersama-sama penguna-pengguna yang dipilih daripada komuniti Wikipedia. Yayasan Wikimedia kini membiayai operasi Wikipedia (dan projek-projek kembarnya) terutamanya melalui derma-derma daripada pembaca-pembacanya.