Kotak atas set: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: vi:Set-top box
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: da:Modtagerboks; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImageFail:Digital-tv-box från Nokia.jpg|thumb|Kotak atas set TV digital]]
'''Kotak atas set''' ({{lang-en|'''set-top box'''}}, '''STB''') ialah sejenis [[perkakas maklumat|peranti]] yang menyambungkan [[televisyen]] dengan sumber [[isyarat]] luaran, menukar isyarat itu menjadi [[kandungan]] untuk dipaparkan dalam [[skrin televisyen]].
 
== Sejarah ==
Sebelum [[Akta Penerima Semua Saluran]] [[1962]] mewajibkan [[set televisyen|penerima televisyen]] Amerika Syarikat mampu menala seluruh julat [[VHF]] dan [[UHF]], sebuah kotak atas set yang dikenali sebagai penukar UHF boleh dipasang pada penerima untuk menganjakkan sebahagian spektrum UHF-TV ke pada saluran VHF rendah agar dapat ditonton. Oleh sebab sesetengah set TV 12 saluran era [[1960-an]] masih digunakan selama bertahun-tahun, sementara [[Kanada]] dan [[Mexico]] lebih lambat mewajibkan pemasangan penala UHF dalam set TV baru berbanding AS, pasaran untuk perkakas penukar ini masih wujud sepanjang [[1970-an]].
 
Baris 30:
Dalam rangkaian [[IPTV]], kotak atas set komputer kecil yang menyediakan komunikasi dua hala pada [[rangkaian komputer]] [[Protokol Internet]], sambil menyahkodkan [[media penstriman]] video. Kotak atas set IP sedia dipasang antara muka [[rangkaian rumah]] yang boleh menggunakan sama ada [[Ethernet]] atau mana-mana teknologi perangkaian rumah berwayar sedia ada seperti [[HomePNA]].
 
== Takrifan ==
Dengan kemunculan [[Paparan panel leper|TV panel leper]], kotak atas set kini lebih dalam ertinya daripada setakat diletakkan di atas set TV. Oleh itu, kotak atas set selalu diletakkan di bawah set TV, maka istilah kotak atas set sudah tidak kena namanya.
<!--
Baris 42:
As complexity of the set-top box increases, the software quality practices of the industry become obvious and many systems have bugs, which may force the user to disconnect the box physically for 30 seconds and then restart it. <ref>{{cite web|title=The Chimera of Software Quality|url=http://www.computer.org/portal/site/computer/menuitem.eb7d70008ce52e4b0ef1bd108bcd45f3/index.jsp?&pName=computer_level1&path=computer/homepage/Aug07&file=profession.xml&xsl=article.xsl&;jsessionid=HlLtV9yJh01bCLb3GTQCZJL2VxGNxZPZLvJWXJpJwsjg2711JmW9}} 080322 computer.org</ref>-->
 
== Lihat juga ==
Teknologi berhubung kait:
* [[ATSC]]
Baris 59:
* [[Kadar simbol]]
 
== Rujukan ==
<references />
 
== Pautan luar ==
* The [http://www.telematicsfreedom.org/en/projects/freedom-box Freedom Box], a STB with Free Software: [http://www.freedombox.tv www.freedombox.tv]
 
 
[[CategoryKategori:Elektronik pengguna]]
[[CategoryKategori:Televisyen digital]]
[[CategoryKategori:Televisyen kabel]]
[[CategoryKategori:Televisyen satelit]]
 
[[ca:Receptor de televisió]]
[[cs:Set-top box]]
[[da:Set-top-boksModtagerboks]]
[[de:Set-Top-Box]]
[[en:Set-top box]]