Metalurgi serbuk: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 36:
 
===Jenis Perkakasan===
Peralatan Isostatik terdapat dalam tiga jenis, acuan bebas (bag-basah), acuan kasar (bag-lembab), dan acuan kekal (bag-kering). Acuan bebas merupakan jenis tradisi bagi pemampatan isostatik dan biasanya tidak digunakan bagi kerja pengeluaran tinggi. Dalam perkakasan acuan bebas, acuan dikeluarkan dan diisi di luar kelalang (“kanister”). Bag lembab adalah di mana acuan terletak dalam kelalang, tetapi di isi di luar. Dalam perkakasan acuan kekal, acuan terletak dalam kelalang, yang membantu proses dijadikan automatik.
Isostatic tools are available in three styles, free mold (wet-bag), coarse mold(damp-bag), and fixed mold (dry-bag). The free mold style is the traditional style of isostatic compaction and is not generally used for high production work. In free mold tooling the mold is removed and filled outside the canister. Damp bag is where the mold is located in the canister, yet filled outside. In fixed mold tooling, the mold is contained with in the canister, which facilitates automation of the process.
 
===Tekanan Isostatik Panas (“Hot Isostatic Pressing – HIP”)===
Dalam operasi ini, bahagian ditekan dan sintered secara serentak dengan mengenakan haba antara 900°F (480°C) hingga 2250°F (1230°C). Gas Argon merupakan gas pyang biasa digunakan dalam HIP kerana ia gas kaku, dengan itu menghalang tindak balas kimia semasa operasi.
 
=== Tekanan Isostatik sejuk (atau suhu bilik) (“Cold Isostatic Pressing – CIP”)===
 
===Hot Isostatic Pressing (HIP)===