Mydoom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Mydoom''', juga dikenali sebagai '''W32.MyDoom@mm''', '''Novarg''', '''Mimail.R''', dan '''Shimgapi''' ialah [[cecacing komputer]] yang menjejaskan [[Microsoft Windows]]. Ia ditemui buat pertama kali pada [[26 Januari]] [[2004]] lalu menjadi cecacing [[e-mel]] yang merebak dengan paling pantas mengatasi juga rekod yang dicatat oleh [[cecaing Sobig]].
 
Mydoom kelihatan dilakukan oleh [[Pengespaman|pengespam]] e-mel untuk mengirimkan [[Spam|e-mel remeh]] melalui [[komputer]] yang terjangkit. Cecacing itu mengandungi pesanan teks: ''"andy; I'm just doing my job, nothing personal, sorry"'' (andy; aku hanya membuat tugasku, bukan sesuatu yang peribadi, minta maaf) yang menyebabkan banyak orang mempercayai bahawa pencipta cecacing itu dibayar untuk menciptanya. Pada peringkat awal, banyak syarikat keselamatan menyatakan bahawa mereka mempercayai bahawa cecacing itu berasal daripada seorang [[pengaturcarapengatur cara]] bawah tanah profesional di [[Rusia]]. Bagaimanapun, identiti penulis cecacing itu yang sebenar tidak diketahui.
 
LiputanTekaan spekulatifmedia yang awal menganggap bahawa satu-satunya tujuan tunggal cecacing iniMydoom adalah untuk mengekalkan [[serangan teragih larangan perkhidmatan]] [[Kumpulan SCO]]. 25% daripada perumah komputer yang dijangkiti oleh Mydoom.A membanjiri <TT>www.sco.com</TT> dengan lalu lintas. TradeTekaan pressterbitan conjectureperdagangan, spurreddidorong onoleh bydakwaan SCOKumpulan Group's ownSCO claimssendiri, heldmenyatakan thatbahawa thisini meantbermakna thebahawa wormcecacing wasMydoom createddicipta oleh byseorang apenyokong [[Linux]] oratau [[opensumber sourceterbuka]] supportersebagai intindak retaliationbalas for SCO Group's controversialkepada [[SCO vlwn. IBM|legaltindakan actionsundang-undang]] anddan publicpenyataan statementsawam againstKumpulan SCO yang berkontroversi menentangi Linux. ThisBagaimanpun, theoryteori wasini rejectedtelah outditolak ofbulat-bulat handoleh bypara securitypenyelidik researcherskeselamatan. SinceSejak thenwaktu itu, itia hasjuga beenditolak likewiseoleh rejectedejen bypenyelidik lawkeselamatan enforcementyang agentsmenyelidik investigatingvirus theitu dan yang menyimpulkan bahawa virus, whoitu attributedicipta itoleh togeng organized[[Jenayah onlineterancang|penjenayah terancang]] crimedalam gangstalian.<ref>[http://www.businessweek.com/magazine/content/05_22/b3935001_mz001.htm Business Week: Hacker Hunters - An elite force takes on the dark side of computing]</ref>
 
Initial analyses of Mydoom suggested that it was a variant of the [[Mimail]] worm &mdash; hence the alternate name '''Mimail.R''' &mdash; prompting speculation that the same persons were responsible for both worms. Later analyses were less conclusive as to the link between the two worms.