Thomas Eugene Kurtz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
==Biografi ringkas==
Dilahirkan di [[Oak Park, Illinois]], Kurtz menyertai [[Knox College (Illinois)|Kolej Knox]] di [[Galesburg, Illinois]], dengan tujuan untuk mengambil [[fizik]] sebagai [[mata pelajaran]] utama. Bagaimanapun, selepas menerima cadangan daripada penasihatnya agar mempertimbangkan kerjaya [[statistik]] yang memberikannya peluang untuk menggunakan kemahiran [[matematik]]nya kepada banyak masalah saintifik, Kurtz menukarkan mata pelajaran utamanya pada tahun terakhir dan memperoleh ijazah Sarjana Muda Sastera dalam bidang matematik pada [[1950]].<ref>[http://www.bookrags.com/biography/thomas-eugene-kurtz-wcs/ Book Rags: World of Computer Science on Thomas Eugene Kurtz]</ref>
 
Pada [[1951]], pengalaman pertama Kurtz dengan [[pengkomputan]] datang ketika di Sesi Musim Panas Institut untuk Analisis Berangka di [[University of California, Los Angeles]] (UCLA). Minatnya sejak dari masa itu termasuk [[analisis berangka]], [[statistik]], dan [[sains komputer]]. Kurtz memperoleh ijazahnya daripada [[Knox College (Illinois)|Knox College]] pada [[1950]] lalu menerima [[ijazah kedoktoran]]nya daripada [[Princeton University]] pada [[1956]]. Di sana, beliau menjadi penasihat kepada [[John Tukey]] dan kemudian menyertai Pusat Pengajian Matematik di [[Dartmouth College]] pada tahun yang sama. Pada [[1963]]/[[1964|64]], Kurtz and Kemeny membangunkan versi pertama [[Sistem Pengongisan Masa Dartmouth]], sebuah [[Pengongsian masa|sistem pengongsian masa]] untuk kegunaan univeristi, serta juga bahasa BASIC[B].
 
Baris 8 ⟶ 10:
 
Dr. Kurtz has also served as Council Chairman and Trustee of EDUCOM, as well as Trustee and Chairman of NERComP, and on the Pierce Panel of the President's Scientific Advisory Committee. Dr. Kurtz also served on the steering committees for the CONDUIT project and the CCUC conferences on instructional computing. In 1991, the [[Computer Society]] honored Dr. Kurtz with the [[Computer Pioneer Award]] and in 1994 he was inducted as a [[Fellow]] of the [[Association for Computing Machinery]].
 
==Rujukan==
<references />
 
{{DEFAULTSORT:Kurtz, Thomas}}