Thomas Eugene Kurtz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 5:
 
==Biografi ringkas==
Dilahirkan di [[Oak Park, Illinois]], Kurtz menyertai [[Knox College (Illinois)|Kolej Knox College]] di [[Galesburg, Illinois]], dengan tujuan untuk mengambil [[fizik]] sebagai [[mata pelajaran]] utamautamanya. Bagaimanapun, selepas menerimaatas cadangan daripada penasihatnya agar mempertimbangkan kerjaya [[statistik]] yang memberikannya peluang untuk menggunakan kemahiran [[matematik]]nya kepadapada banyak masalah saintifik, Kurtz menukarkan mata pelajaran utamanyautama pada tahun terakhir kursusnya dan memperoleh ijazah [[Sarjana Muda Sastera]] dalam bidang matematik pada [[1950]].<ref>[http://www.bookrags.com/biography/thomas-eugene-kurtz-wcs/ Book Rags: World of Computer Science on Thomas Eugene Kurtz]</ref>
 
Pada [[1951]], pengalaman pertama Kurtz dengandalam [[pengkomputan]] datang ketikasewaktu dimenyertai Sesi Musim Panas di Institut untuk Analisis Berangka di, [[University of California, Los Angeles]] (UCLA). Minatnya sejak dari masawaktu itu termasuk [[analisis berangka]], [[statistik]], dan [[sains komputer]]. Kurtz memperoleh ijazahnya daripada [[Knox College (Illinois)|Knox College]] pada [[1950]] lalukemudian menerima [[ijazah kedoktoran]]nya daripada [[Princeton University]] pada [[1956]]. Di sana, beliau menjadi penasihat kepada [[John Tukey]] dan kemudianlalu menyertai Pusat Pengajian Matematik di [[Dartmouth College]] pada tahun yang sama. Padasebagai [[1963pensyarah]]/[[1964|64]], Kurtzpada andtahun Kemenyyang membangunkansama. versi pertama [[Sistem Pengongisan Masa Dartmouth]], sebuah [[Pengongsian masa|sistem pengongsian masa]] untuk kegunaan univeristi, serta juga bahasa BASIC[B].
 
Pada [[1963]]/[[1964|64]], Kurtz and Kemeny membangunkan versi pertama [[Sistem Pengongisan Masa Dartmouth]], sebuah [[Pengongsian masa|sistem pengongsian masa]] untuk kegunaan [[universiti]], serta juga bahasa BASIC[B]. Beliau kemudian menjadi pengarah kepada:
Antara [[1966]] hingga [[1975]], Kurtz berkhidmat sebagai pengarah di ''Kiewit Computation Center'', Dartmouth, dan antara 1975 hingga [[1978]], sebagai pengarah di ''Office of Academic Computing''. Beliau kemudian menjadi pengarah ([[1980]]-[[1988]]) untuk program Sistem Komputer dan Maklumat di Dartmouth, sebuah [[Sekolah siswazah|program siswazah]] berbilang [[disiplin]] untuk mengembangkan pemimpin sistem maklumat untuk industri lalu kembali kepada pengajaran penuh masa sebagai Profesor Matematik, dengan tekanan pada statistiks dan [[sains komputer]].
* [[1966]] - [[1975]]: ''Kiewit Computation Center'', Dartmouth;
* [[1975]] - [[1978]]: ''Office of Academic Computing'';
* [[1980]] - [[1988]]: Program Sistem Komputer dan Maklumat di Dartmouth, sebuah [[Sekolah siswazah|program siswazah]] berbilang [[disiplin]] untuk mengembangkan pemimpin [[sistem maklumat]] bagi industri.
Selepas itu, Kurtz kembali kepada pengajaran penuh masa sebagai [[Profesor]] Matematik, dengan tekanan pada statistiks dan [[sains komputer]].
 
Kurtz juga penrahpernah bertindak sebagai Pengerusi Majlis dan [[Pemegang amanah|Pemegang Amanah]] NERComP serta juga menganggotai Panel Pierce untukbagi Jawatankuasa Penasihat Saintifik Presiden. Beliau juga berkhidmat dalam jawatankuasa-[[jawatankuasa pemandu]] untuk projek CONDUIT dan persidangan CCUC tentang pengkomputan pengajaran. Pada [[1991]], [[Computer Society]] menganugerahi Kurtz dengan [[Anugerah Perintis Komputer]] dan pada [[1994]], beliau dilantik sebagai [[Fellow]] oleh [[Association for Computing Machinery]].
 
==Rujukan==