Terminal komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: es:Terminal de computadora; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImageFail:Televideo925Terminal.jpg|thumb|320px|Terminal mod aksara [[ASCI]] televideo yang menggunakan mikropemproses, k.k. 1982.]]
[[ImageFail:Stdstreams-notitle.jpg|thumb|320px|Terminal teks biasa menghasilkan input dan memaparkan output serta ralat.]]
 
'''Terminal komputer''' ialah peranti [[Perkakasan komputer|perkakasan]] [[elektronik]] atau peranti perkakasan [[elektromekanik]] yang digunakan untuk memasukkan [[Data (pengkomputan)|data]] ke dalam [[komputer]] (atau sistem [[pengkomputan]]), dengan data itu dipaparkan pada skrin [[monitor]]. Ia merupakan salah satu contoh [[Antara muka pengguna|antara muka manusia-mesin]] (HMI).
Baris 9:
<br /><br />
 
== Terminal dungu ==
Makna yang khusus untuk istilah '''terminal dungu''' berbeza-beza, bergantung kepada konteksnya. Dalam konteks terminal komputer tradisional yang berkomunikasi melalui sambungan [[RS-232]] bersiri, terminal dungu merupakan terminal yang boleh menterjemahkan bilangan kod kawalan (CR, LF, dll.) yang terhad, tetapi tidak berupaya memproses [[jujukan lepasan]] khusus yang menjalankan fungsi seperti menghapuskan baris, memadamkan skrin, atau mengawal kedudukan [[kursor]].
 
Baris 18:
Terminal "cerdas" kemudian diperkenalkan, dengan [[VT52]] dan [[VT100]] dikeluarkan oleh [[Digital Equipment Corporation|DEC]]. Kedua-dua terminal ini masih dilagak dalam perisian secara meluas. Terminal ini digelar "cerdas" kerana berupaya menterjemahkan [[jujukan lepasan]] untuk menempatkan [[kursor]] dan mengawal paparan.
 
== Terminal grafik ==
Kebanyakan terminal pada hari ini merupakan terminal grafik, iaitu ia boleh memaparkan imej yang berwarna, serta teks yang terdiri daripada berbagai-bagai saiz, warna dan [[fon]] (muka taip) pada skrin komputer. Istilah moden untuk terminal grafik ialah "[[pelanggan kecil]]". Apabila peranti sebegini menggunakan paparan [[video]] seperti [[tiub sinaran katod]], ia digelar sebagai "unit paparan video", "unit paparan tampak (VDU), atau "terminal paparan video" (VDT). Unit paparan grafik tidak menggantikan terminal teks sama sekali kerana terminal teks memudahkan kerja [[pengatur cara]] komputer serta juga sesuai digunakan untuk [[antara muka garis perintah]] dan [[antara muka pengguna teks]].
 
Baris 40:
* [[Pelayan terminal]]
 
== Pautan luar ==
{{Commonscat|Data terminals}}
* [http://archive.gp2x.de/cgi-bin/cfiles.cgi?0,0,0,0,13,1850 Terminal virus simulator] - A [[tech demo]] that recreates the look of a corrupted dumb terminal; eye candy for veterans of older computer technology. Compatible with [[IBM-PC]], its [[IBM-PC compatible|clones]], or [[GP2X]] via [[DOSBox]].
* [http://tldp.org/HOWTO/Text-Terminal-HOWTO.html Text Terminal HOWTO]
* [http://www.cs.utk.edu/~shuford/terminal/ Video Terminal Information by Richard S. Shuford]
* [http://www.TheSymbiont.com Symbio Technologies]
* [http://www.linusakesson.net/programming/tty/index.php The TTY demystified]
 
[[Kategori:Terminal komputer]]
Baris 59:
[[de:Terminal (Computer)]]
[[en:Computer terminal]]
[[es:Terminal de computadora]]
[[mk:Терминал]]
[[fr:Terminal informatique]]
[[ko:단말기]]
[[it:Terminale (informatica)]]
[[he:מסוף מחשב]]
[[mk:Терминал]]
[[nl:Computerterminal]]
[[ja:端末]]