Jabatan Penjara Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Wanfahmi (bincang | sumb.)
Wanfahmi (bincang | sumb.)
Baris 131:
Pada 2 November 1995 telah dikuatkuasakan [[Akta Penjara 1995]] bagi menggantikan Akta Penjara lama. Pada 1 September 2000 pula telah dikuatkuasakan Peraturan-Peraturan Penjara 2000 bagi menggantikan peraturan-peraturan terdahulu. Akta dan peraturan yang terdahulu telah lama digunakan dan wajar dibuat perubahan dan pembaharuan berdasarkan kepada keperluan dan perubahan semasa bagi memperkemaskan jentera pengurusan dan pentadbiran institusi penjara.
 
==Carta Organisasi==
 
Organisasi Jabatan Penjara Malaysia dibahagikan kepada dua sektor iaitu bahagian Operasi dan Pengurusan. Kedua-dua bahagian ini diketuai oleh Komisioner Penjara. Setiap sektor mempunyai bahagian-bahagian di mana ia berfungsi melancarkan perjalanan keseluruhan jabatan penjara yang diketuai oleh Komisioner Jeneral Penjara
 
===Operasi===
 
Sektor Operasi diketuai oleh Timbalan Ketua Pengarah Penjara, KP [[Wan Mohamad Nazarie b. Wan Mahmood|Wan Mohamad Nazarie]]. Di bawah operasi terdapat 5 bahagian iaitu bahagian Keselamatan, Pemulihan & Rawatan, Parol, Vokasional & Industri dan Kepenjaraan.
 
 
===Pengurusan===
 
Sektor Pengurusan diketuai oleh Timbalan Ketua Pengarah Penjara, KP Dato'[[Hassan Sakimon]]. Di bawah pengurusan terdapat 5 bahagian iaitu bahagian Sumber Manusia, Pembangunan & Perolehan, Teknologi Maklumat, Latihan & Inspektorat dan Pentadbiran & Kewangan.
 
== Tanda pangkat ==