Kad bunyi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Robbot (bincang | sumb.)
k robot Adding: hr, sv, zh
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kad bunyi''' adalah [[kad tambahan]] [[komputer]] yang boleh menerima ''input'' dan mengeluar ''output'' bunyi dengan kawalan perisian.
 
Kad bunyi yang biasa termasuk [[cip bunyi]] biasanya mempunyai ciri [[penukar digitaldigit ke analog|penukar digital ke analog ( ''digital to analog converter'' )]] yang menukarkan bunyi bentuk gelombang waveforms yang dihasilkan secara digitaldigit atau dirakamkan kepada format [[analog]]. SignalIsyarat ini dialirkan kepada penyambung (jenis [[earphonefon telinga]]) di mana kabel penyambung kepada [[amplifier]] atau destinasi seumpamanya boleh dicucuk masuk.
 
Kad bunyi juga mempunyai penyambung "line in" di mana signal bunyi dari perakam pita atau sumber bunyi seumpamanya boleh disambungkan. Kad bunyi boleh mendigitalkanmendigitkan signalisyarat ini dan menyimpannya (dikawal oleh perisian komputer selaras) pada cakera keras komputer.)
 
Sambungan luar biasa pada kad bunyi biasa, digunakan untuk menyambung secara langsung kepada ''microphone''mikrofon. Bunyinya boleh dirakamkan kepada cakera keras atau di proses (sebagai contoh perisian [[speechpengecaman recognitionpertuturan]] atau untuk [[Suara melalui IP|Suara melalui IP ( ''Voice over IP'' )]]).
 
Salah satu pengeluar kad bunyi bagi [[IBM PC]] merupakan [[AdLib]], yang menghasilkan kad berasaskan cip bunyi [[Yamaha YM3812]], dengan itu ''aka'' OPL2. Set ini merupakan piawaian-[[de facto]] sehingga [[Creative Labs]] menghasilkan kad [[Sound Blaster]], yang mempunyai YM3812 tambah koprosessorkopemproses bunyi (jangkaannya mikrokontroller[[mikropengawal]] [[Intel]]) yang secara kreatif dipanggil "DSP" oleh Creative, yang membayangkan ia merupakan [[pemproses signalisyarat digital|pemproses signal digital ( ''digital signal processor'' )]]; beberapa tahun berlalu sebelum Creative menghasilkan kad yang mampu merakam dan menghasilkan bunyi semula pada masa yang sama, tanpa menyentuh tentang menghasilkan prosessing secara langsung. Sound Blaster, bersama pemacu [[CD-ROM]] murah pertama dan teknologi video yang berkembang, membawa masuk era baru keupayaan komputer, di mana ia mampu memainkan kembali audio CD, menambah dialog pra-rakam pada [[permainan komputer]], dan juga memainkan wayang (walaupun dalam bentuk klip pendek dan kualiti yang rendah, tidak setanding dengan video digitaldigit moden.).
 
Kad bunyi awal tidak mampu merakam dan menghasilkan bunyi serentak. Kebanyakan kad bunyi masakini adalah [[duplexdupleks]] penuh.
 
Akhir 1990-an banyak pengeluar komputer mula menggantikan kad bunyi cucuk masuk dengan [[codec]] yang disertakan bersama [[papan ibu|papan ibu ( ''motherboard'' )induk]]. Kebanyakkannya menggunakan spesifikasi [[AC97]] [[Intel]]. Pengeluar yang lain menggunakan slot [[Advanced Communications Riser|ACR]] yang lebih murah.
 
==Seni bina pemadu ''Driver architecture''pemacu==
Untuk menggunakan kad bunyi, sesetengah [[sistem operasipengendalian]] biasanya memerlukan [[pemandupemacu perkakasan|pemandu perkakasan ''device driver''peranti]] khas.
* [[Microsoft Windows]] menggunakan pemandupemacu [[proprietary]]hak milik yang dibekalkan oleh pengeluar kad bunyi dan dibekalkan kepada Microsoft untuk dimasukkan dalam pengedaran. Kadang kala pemandupemacu juga dibekalkan oleh penjual persendirian ''individual vendors'' untuk di pindah terima dan pemasangan.
 
* [[Kerangka Linux]] digunakan dalam [[pengagihan Linux]] mempunyai dua seni bina pemandu ''driver architectures''pemacu, [[Sistem Bunyi Terbuka (''Open Sound System]]'') dan [[ALSA]] (''Advanced Linux Sound Architecture''). Kedua-dua menyertakan pemandupemacu untuk kebanyakan kad secara ingkar. Pengeluar kad bunyi jarang sekali menghasilkan pemandupemacu hak bersendirianmilik untuk Linux.
*[[Microsoft Windows]] menggunakan pemandu [[proprietary]] dibekalkan oleh pengeluar kad bunyi dan dibekalkan kepada Microsoft untuk dimasukkan dalam pengedaran. Kadang kala pemandu juga dibekalkan oleh penjual persendirian ''individual vendors'' untuk di pindah terima dan pemasangan.
* Spesifikasi [[USB]] menetapkan antaramuka piawaianpiawai untuk diikuti oleh pengeluar kad bunyi, membenarkan pemandupemacu tunggal untuk berfungsi bersama pelbagai kad bunyi USB di dipasaranpasaran.
 
*[[Kerangka Linux]] digunakan dalam [[pengagihan Linux]] mempunyai dua seni bina pemandu ''driver architectures'', [[Open Sound System]] dan [[ALSA]] (''Advanced Linux Sound Architecture''). Kedua-dua menyertakan pemandu untuk kebanyakan kad secara ingkar. Pengeluar kad bunyi jarang sekali menghasilkan pemandu bersendirian untuk Linux.
*Spesifikasi [[USB]] menetapkan antaramuka piawaian untuk diikuti oleh pengeluar kad bunyi, membenarkan pemandu tunggal untuk berfungsi bersama pelbagai kad bunyi USB dipasaran.
 
==Lihat juga==
*[[ComputerPerkakasan hardwarekomputer]]
*[[A3D]]
*[[Antara Muka Digital Alat Muzik]] (''Musical Instrument Digital Interface]]'') (MIDI)
* [[Perkakasan komputer]]
 
==Rujukan==
Baris 31 ⟶ 28:
* http://bugclub.org/beginners/history/SoundCardHistory.html
* http://www.geocities.com/SunsetStrip/Balcony/7837/tutorial/pcsound.html
 
* [[PerkakasanKategori: Peranti komputer]]
 
[[cs:Zvuková karta]]